به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از دیجی تو، اسنپفود اگرچه فعالیت خود را با تحویل غذا آغاز کرد، اما سالها در تلاش است تا پا را از پلتفرم سفارش آنلاین و دلیوری غذا فراتر بگذارد و به پلتفرمی تبدیل شود که کاربر بتواند تمامی نیازهای روزمره خود را سفارش دهد و در کمتر از ۴۵ دقیقه دریافت کند.
این مسیر با سرویس سوپرمارکت که بعدتر مستقل شد، شروع و در ادامه چهار سرویس شیرینی، میوه، پروتئین و نان نیز در راستای همین هدف راهاندازی شد.
«عرفان غفاریان»، مدیر ارشد توسعه کسبوکار در اسنپفود با اشاره به سرویسهای جدید اضافه شده به این پلتفرم، گفت:
«از حدود دو سال قبل و با توجه به به نتیجه رسیدن فازهای ابتدایی باقی سرویسها، تصمیم بر این شد که ورود به بازارهای جدید را دوباره تجربه کنیم و برای این هدف پنج سرویس جدید سلامت و زیبایی، پتشاپ، لبنیات، گل و عطاری انتخاب شدند».
او در مورد چرایی و نحوه انتخاب این کسبوکارها اظهار داشت: «به صورت کلی، هنگام راهاندازی سرویسهای جدید در اسنپفود، فاز اولیه انتخاب کسبوکار با تحقیقاتی مانند اندازه بازار در هر دو سمت، میزان تقاضا و عرضه و نظرسنجی از کاربران فعلی آغاز میشود. سپس با مدنظر قرار دادن مواردی مانند زیرساخت مورد نیاز در لایههای محصول، عملیات و لاجستیک، مناسبترین موارد از میان گزینه های موجود انتخاب میشوند. در فاز دوم که میتوان آن را راهاندازی نرم نامید، راهاندازی این سرویسها در مناطق منتخب و در دستهبندی به نام سایر در اپلیکیشن آغاز میشود تا دید دقیقتری از نوع تقاضا، پیچیدگیهای عملیاتی، ارتباط با فروشندگان و… به دست آوریم.»
به گفته غفاریان، در نهایت در صورتی که پتانسیل کسبوکاری با بررسیهای انجام شده در ابتدا و موفقیت در تستهای ثانویه برای کاربر نهایی، فروشگاهها و اسنپفود محرز شود، فضای اختصاصی در اپلیکیشن به آن اختصاص داده میشود: «این سرویسها با ایجاد ساختار مدیریت-عملیات متناسب، به عنوان یک کسبوکار جدید به رسمیت شناخته میشوند. تمامی مراحلی که توضیح دادیم، در طول دو سال گذشته برای این سرویسهای جدید پیادهسازی و پیگیری شده است».
راهاندازی سرویسهای جدید، به ویژه سرویسهایی که پیش از این حضور آنلاین نداشتند، چالشها و پیچیدگیهای عملیاتی منحصر به فردی دارد. غفاریان در مورد چالشهای عملیاتی سرویسهای جدید اینگونه توضیح داد:
«یکی از مهمترین چالشهای این پنج سرویس جدید، مدیریت موجودی فروشگاهها و تنوع کالایی بسیار بالای بعضی از آنها در مقابل سرویسهایی مثل غذا یا نان بود. به عنوان مثال سرویس عطاری بیش از چهار هزار محصول متنوع دارد که همین مورد در سرویسهای سلامت و زیبایی و پتشاپ ممکن است به ۶ هزار محصول نیز برسد. ما موفق شدیم با بهبود زیرساختها و استفاده از تجربیات سرویسهای قبلی در استانداردسازی منو، تصاویر، توضیحات و اسامی محصولات راه اندازی این سرویسها را تسریع کنیم.
فروش وزنی در سرویسی مثل لبنیات و ارسال محصولی ظریف و حساس چون گل در سرویس گل و گیاه، از دیگر چالشهایی بود که تیم اسنپفود با آن روبه رو بودند، موضوعی که به گفته مدیر ارشد توسعه کسبوکار این پلتفرم تجربیات قبلیشان در فروش محصولات وزنی مثل پروتئین یا ارسال محصولات حساسی چون کیک و قهوه به کمک آنها آمده تا به طور مؤثری این چالش را مدیریت کنند.
غفاریان در مورد گستردگی فعلی سرویسها و برنامه آتی اسنپفود برای سرویسهای جدید گفت: «در این پنج سرویس جدید در حال حاضر با بیش از ۶۰۰ فروشگاه فعال در تهران همکاری داریم و به زودی نسبت به راهاندازی و گسترش آنها در سایر شهرها نیز اقدام خواهیم کرد».
https://medplant.ir/?p=36845