×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه پالایشگاه های گیاهان دارویی در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری برنا، محمدرضا شمس اردکانی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی درباره پالایشگاه گیاهان دارویی اظهار کرد: گیاهان دارویی دارای مواد موثره هستند و این مواد موثره گیاهان دارویی معمولاً در امر درمان به کار می‌رود.

وی افزود: بسیاری از داروهای شیمیایی که در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند نیز منشأ گیاهی دارند یعنی یکی از مواد داخل گیاه جدا شده و به صورت قرص و شربت و کپسول و آمپول تولید می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: از آنجایی که گاهی ارزش اقتصادی این موادِ جدا شده از گیاه، بسیار بالاتر از خود گیاه است لذا تصمیم گرفتیم که برای استخراج مواد موثره گیاهان دارویی از معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و در جهت توسعه پالایشگاه‌های گیاهان دارویی کمک بگیریم.

شمس اردکانی با بیان اینکه پالایشگاه‌های گیاهان دارویی، گیاه را به صورت خام می‌گیرند و در فرآیندها و پروسه‌های مختلف مواد موثره آن‌ها را جدا می‌کنند افزود: بخشی از این پالایشگاه‌ها از نظر تکنولوژیک در لبه مرز دانش و فناوری هستند و توفیقات خوبی در این زمینه دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما با توسعه این پالایشگاه‌ها می‌توانیم مواد موثره‌ی گیاهان دارویی به ویژه گیاهان دارویی منحصر به فرد در ایران را جدا کنیم و در زنجیره ارزش دستاورد بیشتری داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی در توضیح بیشتر عملکرد پالایشگاه گیاهان دارویی گفت: ما همانطور که نفت خام را پالایش می‌کنیم و به بنزین و فرآورده‌های مختلف تبدیل می‌کنیم درمورد گیاهان دارویی نیز همین کار را انجام می‌دهیم؛ تانک‌های حجیم شروع به عصاره گیری از مواد گیاهی و حتی خود گیاه می‌کنند و در مرحله تخلیص (خالص سازی) نیز دستگاه‌های پیشرفته این کار را انجام می‌دهند.

شمس اردکانی بهترین محل احداث پالایشگاه‌های گیاهان دارویی را در کنار مزارع بزرگ و محل کشت گیاهان دارویی دانست و اظهار کرد: از بین پالایشگاه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، نزدیک ترین پالایشگاه به تولید محصول در گلپایگان تأسیس شده و امیدواریم این ظرفیت بی نظیر گیاهان دارویی از نظر پراکندگی و حجم و کیفیت در جهت تولید ارزش افزوده بیشتر از گیاه و نقش آفرینی در زنجیره اقتصادی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این فرآیند را از سه سال قبل شروع کرد گفت: ما در حال حاضر سه پالایشگاه در حال تکمیل داریم از جمله پالایشگاه گلپایگان که تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته و به زودی شاهد دستاوردها و محصولات این پالایشگاه خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: ما یک پالایشگاه در کاشمر و یک پالایشگاه هم در مشهد داریم پالایشگاهی هم به زودی در اصفهان راه اندازی می‌شود و امیدواریم در دشت پرنعمت خوزستان نیز یک پالایشگاه داشته باشیم.

شمس اردکانی در پایان این مصاحبه یادآور شد: هر پالایشگاه حدأقل می‌تواند تا ۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.