×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیای ۵۹۸ هکتار از رویشگاه های طبیعی گیاهان دارویی در استان اصفهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، آبتین میر طالبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۴۶ هکتار از گستره مورد اشاره به وسیله بذر گونه های گیاهی و ۳۵۲ هکتار از این سطح به وسیله گونه های مرتعی احیا شده است.

وی ادامه داد: مساحت رویشگاه‌های گیاهان دارویی صنعتی این استان اصفهان بیان محصولات فرعی جنگلی و مرتعی گفته می شود، بالغ بر ۶ هزار و ۵٠٠ هکتار است.

رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی اصفهان اضافه کرد: در رویشگاه های طبیعی استان اصفهان حدود ۳۰۰ گونه انواع اقلام و محصولات گیاهان دارویی تولید و برداشت می شود که از حیث اقتصادی می‌تواند راهکار مناسبی برای صادرات و جذب درآمد باشد.

میرطالبی با بیان اینکه بطور متوسط در هر سال حدود ٢ هزار تن انواع محصولات از این رویشگاه‌ها برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: ارزش آنها حدود ۱۳۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: اشتغال ایجاد شده از این محل حدود ۲۰۰ هزار نفر ساعت روز است که بی‌تردید توسعه رویشگاه‌های طبیعی و عقد قرارداد های جدید با بهره برداران تعداد اشتغال مرتبط را افزایش خواهد داد.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.
این استان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.