×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی اولین سایت الگویی ترویجی گل نرگس در شهرستان میبد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، برای اولین بار این سایت الگویی ترویجی به وسعت سه هزار متر در کنار نارین قلعه و دیوار شارستان با هدف فاصله گرفتن از گیاهان پرآب خواه بهاری و تابستانی و سوق یافتن به سمت گیاهان کم آبخواه پائیزی و زمستانه و برای ترغیب کشاورزان به کشت این گیاه دارویی و زینتی در شهرستان میبد استان یزد راه اندازی شده است.

اکنون روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ شاخه از این مزرعه برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان بهمن ماه ۶۰ هزار شاخه گل نرگس از مزرعه شهلا سلطان میبد برداشت شود.

رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان میبد با بیان این که یکی از اهدافی که شهرستان دنبال می‌کند، ایجاد صنایع تکمیلی و زنجیره اسانس گیری و روغن گیری این گیاه است، افزود: باتوجه به خاصیت درمانی این گیاه در درمان برونشیت، آسم و درد مفاصل، اقدامات خوبی در شهرستان صورت گرفته است.

این مسئول با بیان این که میزان برداشت گل نرگس در هر هکتار ۱۵۰ هزار شاخه گل است که با کار کارشناسی و تغذیه مناسب، این تعداد به حدود ۶۰۰ هزار شاخه گل می‌رسد، گفت: اکنون روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ شاخه از این مزرعه برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان بهمن ماه ۶۰ هزار شاخه گل نرگس از مزرعه شهلا سلطان میبد برداشت شود.

رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی میبد با بیان این که هرشاخه گل نرگس از کشاورز به قیمت پنج هزار تومان خریداری می‌شود، افزود: تنها عیب این طرح این است که بعد از سه سال به ارزش اقتصادی می‌رسد و باید به سمت صنایع تبدیلی رفت.

وی در ادامه با بیان این که آب و خاک و اقلیم میبد مستعد برای کشت گیاه گل نرگس است، گفت: اگر بتوانیم باغ‌هایی که به علت کمبود آب رها شده است را به سمت کشت این گیاه پراهمیت و پرارزش سوق دهیم گامی مهم را در پیشبرد اهداف سازمانی انجام داده‌ایم.

اسماعیلی کیا در پایان با بیان این که کشت این گیاه از نظر صرفه اقتصادی مناسب است و استقبال خوبی تا این لحظه از آن صورت گرفته است، افزود: از آنجا که مردم استان یزد و شهرستان میبد به گل نرگس بسیار علاقه‌مند هستند و نصف تولید شیراز به استان صادر می‌شود؛ ما نیز تصمیم گرفتیم که با ترویج کاشت گل نرگس در آینده‌ای نزدیک، استان یزد و شهرستان میبد هم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش ایسنا اولین جشنواره سایت الگویی گل نرگس نیز در هفته جاری با حضور «سید جمال سجادی پور» فرماندار میبد، «عباس حاجی حسینی» معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان و جمعی از کشاورزان در مزرعه «شهلا سلطان» گل نرگس این شهرستان برگزار شد.

 

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.