×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیش بینی افزایش قیمت زعفران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر حسین زینلی در حاشیه برگزاری میز تخصصی زعفران اظهار کرد: از آنجاییکه دنیا آن میزان زعفرانی که نیاز داشته را تقریبا به اتمام رسانده و زعفران در بازار جهانی کمتر شده و از سوی دیگر میزان تولید این محصول در سایر کشورها که حدود ۴۷ تن بوده به شدت کاهش یافته است، بنابراین پیش بینی می شود قیمت زعفران افزایش یابد.

وی افزود: تغییر اقلیم و سختی کار در برداشت زعفران سبب شده تا میزان تولید این محصول در سایر کشورها کاهش یابد.

به گفته وی برآورد می شود میزان تولید زعفران امسال به ۳۰۰ تن برسد.

دکتر زینلی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی افزایش خواهد یافت، توضیح داد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۲۶۰ هزار هکتار است که به ۳۰۰ هزار هکتار خواهد رسید و ۱۲۲ هزار هکتار از آن مربوط به گیاه زعفران است.

خودکفایی در تولید تخم شربتی طی امسال

وی در ارتباط با سایر گیاهان دارویی نیز بیان کرد: در سال گذشته در ارتباط با تولید گیاه سیاه دانه به خودکفایی رسیدیم و در صدد هستیم طی امسال برای گیاه تخم شربتی به خودکفایی برسیم.

وی تصریح کرد: ایران در تولید بسیاری از گیاهان دارویی رتبه اول تا پنجم را دارد اما برخی از گیاهان دارویی نیز هستند همچون هل، زنجبیل و دارچین که وارد کننده هستیم.

مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: البته به زودی تامین کننده آن گیاهان نیز خواهیم بود که در تولید زنجبیل تا دو سال آینده خودکفا خواهیم شد.

برندسازی برای ۱۳ گیاه دارویی

وی با اشاره به اینکه برای ۱۳ گیاه دارویی برندسازی شده است، گفت: این گیاهان شامل زعفران، زیره، سیاه دانه، گل محمدی، زرشک، عناب، گشنیز، آویشن شیرازی، چای ترش، حنا و آلواورا است.

وی افزود: به زودی زمینه صادرات این محصولات فراهم خواهد شد.

دکتر زینلی با اشاره به گیاهان باریجه و آنغوزه ادامه داد: این گیاهان بیشتر صادراتی هستند و تلاش بر فرآوری آن ها داریم تا به صورت فرآوری شده صادر شوند و تاکنون به چند محصول نیز رسیده ایم.

وی تصریح کرد: میزان صادرات باریجه و آنغوزه حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.