×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرستان بافق

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، حسن درندی، معاون فنی جهاد کشاورزی بافق با بیان این‌که سالانه بالغ بر ۱۳ تن انواع گیاهان دارویی از سطح زیرکشت شهرستان بافق برداشت و به بازار مصرف در تمام استان صادر می‌شود، اظهار کرد: مریم گلی، بابونه، سیاه دانه، بادرنجو، زیره سبز، گل‌زوفا، گل گاوزبان و بالنگو از جمله مهمترین گونه‌‌های گیاهان دارویی کشت شده در بافق است.

وی تعداد بهره برداران فعال در بخش گیاهان دارویی در شهرستان بافق را ۲۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: کم آبخواه بودن، ارزش اقتصادی بالا و ایجاد اشتغال پایدار روستایی از جمله مزایای کشت این گیاهان است.

معاون فنی جهاد کشاورزی بافق مهمترین هدف کشت گیاهان یادشده را اشتغالزایی در مناطق محروم و ارتقا سطح معیشتی مردم عنوان کرد و گفت: کاهش تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و گونه‌های گیاهان دارویی در حال انقراض و درآمدزایی مناسب با اقلیم هر منقطه از دیگر اهداف کشت این گیاهان است.

درندی با بیان این‌که فعال بودن صندوق اعتباری خُرد زنان روستایی در برخی مناطق زمینه کشت گیاهان دارویی را فراهم کرده است، تصریح کرد: مشارکت زنان روستایی در زمینه‌های اقتصادی پیش نیاز توانمندسازی و مشارکت همه جانبه آن‌ها در برنامه‌های توسعه پایدار است و فعالیت هفت صندوق اعتباری «خُرد» این امکان را به زنان می‌دهد تا در حوزه‌ اقتصادی فعالیت کنند.

به گفته این مسئول، امسال نیز دهستان کوشک که در ۵۰ کیلومتری شهر بافق قرار دارد، برای سومین سال متوالی به عنوان مزرعه نمونه(پایلوت )کشت گیاهان دارویی ایجاد و در نیم هکتار ، انواع گیاهان دارویی قابل برداشت یک ساله، کشت شده است.

وی با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان بیش از ۸۰۰ کیلوگرم گیاهان دارویی از این سطح زیرکشت در دهستان کوشک برداشت شود، افزود: اغلب محصولات کشت شده در بازارهای داخلی و حتی نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه می‌شود.

نهال گیاهان داوریی عمدتا در فصل بهار کشت و تا پایان مهرماه و بعضا نیمه آبان، در چهار مرحله برداشت می‌شود و امروزه طب سنتی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌ها از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی بافق در پایان گفت:‌ از معروف ترین محصول منطقه می‌توان به زعفران،گندم، خرما، پسته و انواع محصول سردرختی اشاره کرد و مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.