×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تکثیر و تولید درخت مورینگا در جهرم

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری آنا، مریم مکاریان‌فرد جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در جهرم با معرفی حیطه کارکرد و فعالیت شرکت دانش‌‌بنیان تکثیرکنندگان گیاه معجزه عنوان کرد که این شرکت از سال ۱۳۹۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و در این مدت کوتاه موفق شده با فرآوری گیاه «مورینگا اولیفرا» آن را در استان فارس تکثیر و در راستای امکان‌سنجی قابلیت تطبیق‌پذیری این گیاه با شرایط آب و هوایی مختلف، نهال این گیاه را به استان‌های همجوار مانند کرمان و هرمزگان صادر کند.

وی با بیان اینکه گیاه مورینگا اولیفرا از سوی جامعه علمی آمریکا به گیاه معجزه معروف شده است؛ چراکه می‌توان از این گیاه برای تولید ۳۳۰ داروی مختلف استفاده کرد، ادامه داد: شرکت تکثیرکنندگان گیاه معجزه موفق شد از گیاه مورینگا اولیفرا برای تولید چای، ژودر، میوه و روغن نیز استفاده کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌‌بنیان تکثیرکنندگان گیاه معجزه که اکنون در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم مستقر است، اهداف اولیه راه‌اندازی این شرکت را تبیین و با توجه به دستاوردهای آن اظهار کرد: با توجه به هدف شرکت مبنی بر ایجاد فرآورده‌های این گیاه و تأمین زنجیره ارزش افزوده آن و دسترسی به مواد، یک تا دو سال این گیاه را به کشاورز تحویل داده و در ادامه تیم اجرایی شرکت مشاوره لازم را به کشاورزان متقاضی کاشت این گیاه با فرآیندهای کاشت، داشت و برداشت ارائه می‌کرد.

مکاریان‌فرد جهرمی افزود: مواد اولیه گیاه «مورینگا اولیفرا» شامل برگ مورینگا، میوه مورینگا و شکوفه مورینگا پس از آزمایش‌های میکروبی، قارچی و آنالیزهای مربوطه از کشاورز خریداری شده و برای انبارگردانی از آن استفاده می‌شود. شرکت پس از ایجاد فرمول‌های ساختاری فرآورده‌های این گیاه، سال ۱۴۰۰ موفق به تولید چای فراسودمند مورینگا، کپسول مورینگا، پودر مورینگا، برگ خشک مورینگا، میوه مورینگا و روغن مورینگا، آرایشی، خوراکی و صنعتی شد و اکنون این محصولات برای بازاریابی به کشورهای کنیا، عمان و ترکیه ارسال شده است.

استفاده گیاه «مورینگا اولیفرا» در غذای دام، طیور و ماهی

وی در پاسخ به این پرسش که محصل شرکت متبوع‌‌تان چه نیازی از نیازهای جامعه و کشور را برطرف می‌کند؟ به آنا گفت: با خواص بسیار زیادی که این گیاه «مورینگا اولیفرا» دارد، سال ۲۰۱۰ از طرف جامعه علمی آمریکا این گیاه به گیاه معجزه معروف شد، به طوری که گیاه «مورینگا اولیفرا» در تولید ۳۳۰ دارو و صنایع غذایی، داروسازی، نانو، صنایع آرایشی بهداشتی، عطرسازی و ساخت ساعت کاربرد داشته و به صورت مکمل قابلیت استفاده در غذای دام، طیور و ماهی را دارد.

این فعال حوزه علم و فناوری، نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را یادآور شد و بیان کرد: نبود حمایت‌های به‌موقع و مسیر دشوار نهادهای دولتی و بانک‌ها برای تجاری‌سازی محصولات و محدودبودن سرمایه به سرمایه شخصی برای تأمین هزینه‌های جاری از نواقص تجاری‌سازی محصولات فناور بوده است.

مکاریان‌فرد جهرمی ادامه داد: تنها مجموعه‌ای که در زمینه ایجاد شرکت، ما را حمایت کرده؛ پارک فناوری فارس و مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد جهرم بوده و از آنجا که دستیابی به تولید صنعتی و بازاریابی محصولات در داخل و خارج نیاز به حمایت دستگاه‌های دولتی و سایر شرکت‌های بخش خصوصی دارد؛ بنابراین از ارگان‌های مسئول در این زمینه تقاضای همکاری با تیم شرکت را داریم.

تهیه پروپوزال تخصصی درباره تولید محصول چای فراسودمند مورینگا و کپسول مورینگا

مدیرعامل شرکت دانش‌‌بنیان تکثیرکنندگان گیاه معجزه یادآور شد: با توجه به ویژگی خاص گیاه «مورینگا اولیفرا» مانند وجود آنتی‌اکسیدان بالا، پروپوزال تخصصی درباره تولید محصول چای فراسودمند مورینگا و کپسول مورینگا توسط شرکت تهیه و با مشاوره استادان دانشگاه علوم پزشکی جهرم مراحل تحقیقاتی خود را روی محصولات عنوان شده تکمیل کردیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.