×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد قارچ گونه عطاری‌های غیرمجاز در سطح شهر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از عصر همدان؛ در سال های اخیر بسیاری از عطاری ها، تحت عنوان فروشندگان گیاهان دارویی رشد زیادی در سطح شهر داشته اند در حالی که بسیاری از آنان مجوز فعالیت را دریافت نکرد و طبق مطالعات و بررسی های به عمل آمده بخش عمده ای از عطاران، سابقه کار در چنین حرفه ای را نداشته و گیاهان دارویی را نمی شناسند.

در ابتدا عطاری ها انواع گیاهان خشک، فله ای و عرقیات گیاهی به فروش می رسانند اما چندوقتی هست که عطاری ها و فروشگاه های عرضه گیاهان دارویی به دلایل مختلف از فعالیت اصلی خود فاصله گرفته اند.

عطاری ها با تجویز داروهای گوناگون دست ساز، شیمیایی، مکمل های داروی و پودرهای پروتئینی سلامت مردم را نشانه گرفته اند و با تهدید سلامت مردم از وظیفه ذاتی خود خارج و کار‌های غیر قانونی انجام می‌دهند که صدمات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

با توجه به سابقه تاریخی که طب سنتی و گیاهان دارویی در بین مردم رواج پیدا کرده است، اقبال شهروندان به خرید این محصولات نسبت به گذشته افزایش یافته، اما نباید به هر فرد غیرمتخصصی در این زمینه اعتماد کرد و سلامت را به خطر انداخت.

با تجویز و مصرف غیرتخصصی داروهای گیاهی درمان بیماری بهبود نیافت

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما از تجربه تلخ خود درخصوص استفاده از داروهای تجویزی یکی از عطاری های شهر می‌گوید: من راننده اتوبوس هستم و بیشتر اوقات از غذاهای رستوران و بیرونی میخورم و باعث معده درد شدید شده بودم و مدت ها بود که از درد معده وحالت تهوع رنج می‌بردم و با مراجعه به دکتر و مصرف داروهای آنتی بیوتیک فقط باعث تسکین درد می شد و من همچنان با معده درد دست و پنجه نرم می کردم.

وی افزود: طبق توصیه یکی از دوستان به یکی از عطاری ها مراجعه و داروهای گیاهی تجویز کرد که احتمالا عفونت معده داشته باشم تا چهل روز اگر قبل از ناهار و شام بخورم مشکلم حل می‌شود.

وی بیان کرد: در چند روز اولی کمی حالم روبه راه شد اما این درمان هم تاثیر مثبتی نداشت و من همچنان همان حالت ها را داشتم و بهتر نشدم.

این شهروند با ابراز گلایه از قیمت های این داروهای گیاهی گفت: برای یک دوره ۴۰ روزه چندین داروی گیاهی صاحب عطاری تجویز کرد و هزینه هنگفتی از من دریافت کرد.

این عادت بین افراد و توصیه دارویی هم داروی شیمیایی هم گیاهی برای بیماری های مشابه بسیار غلط است و متأسفانه این کار در بسیاری از مواقع نه‌تنها باعث بهبودی فرد نخواهد شد بلکه علائم بیماری را در افراد تشدید می‌کند چراکه هر شخص ساختار بدنی خاص و مزاج مخصوص به خود را دارد.

از حدود چند سال پیش بحث ساماندهی فعالان حوزه طب سنتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد و  این موضوع ابتدا به عنوان طب اسلامی و پس از مدتی تحت عنوان طب سنتی ـ ایرانی مورد بررسی قرار گرفت و فقط پزشکانی که در رشته پزشکی طب سنتی فعالیت می کنند، حق تجویز دارو دارند.

عطاری ها مجاز به نسخه پیچیدن برای درمان بیماران نیستند

احمد غلامی، رییس اداره نظارت و‌ ارزیابی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه عطاری ها مجاز به ارائه مشاوره پزشکی نیستند و نباید در امور درمان دخالت کنند گفت: فروش داروهای گیاهی، شیمیایی و مکمل های تغذیه ای و ورزشی، فرآورده های گیاهی و محصولات آرایشی و بهداشتی در عطاری ها ممنوع بوده و عرضه این اقلام باید در داروخانه های مجاز و زیر نظر داروساز صورت پذیرد.

وی افزود: عطاری‌ها فقط مجاز به فروش عرقیجات با پروانه معتبر و گیاهان خشک به صورت فله‌ای هستند و درج تبلیغات تحت عنوان داروهای ضد فشار خون، ضد چربی، چاقی و لاغری، ضد ام اس، ضد سرطان در پشت شیشه عطاری ها تخلف است.

این مقام مسئول تصریح کرد: عطاری ها باید انواع داروهای گیاهی را شناخته و نحوه نگهداری آنان را بدانند و در مورد طبایع و مزاج ها اطلاعات داشته باشند.

وی ادامه داد: فعالیت عطاری ها توسط کارشناسان به طور مستمر مورد بررسی و پایش قرار می گیرد و آموزش های لازم به متصدی عطاری در حین بازدید ارائه می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.