×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید حدود ۱۹۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در استان خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۱ گونه گیاه دارویی در گستره ۶ هزار و ۳۴۰ هکتار اراضی استان کشت شد که کشاورزان این خطه استقبال خوبی از کشت این نوع گیاهان داشتند.
محمد عفتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود از این سطح بیش از یک هزار و ۸۹۸ تن انواع گیاهان دارویی تولید شود.
وی افزود: از جمله گیاهان دارویی که در سال زراعی جاری کشاورزان این استان کشت کرده اند شامل اسطوخودوس، بالنگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریجه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، خارشتر، مریم گلی، گل محمدی و تخم شربتی و زعفران می شود.
عفتی اظهار داشت: خراسان شمالی به لحاظ داشتن ویژگی های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد، ظرفیتی بالایی را در ایجاد مزارع پرورشی گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.
وی سطح زیر کشت زعفران در اراضی این استان را چهار هزار و ۳۰۰ هکتار، گل محمدی ۴۸۰ هکتار و سایر گیاهان دارویی را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد.
وی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته ۲۲ تن زعفران، ۴۵۰ تن گل محمدی تولید کرده بودند.
سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: علاوه بر این تولیدات گیاهان دارویی در سال زراعی جاری توسط شرکت های خدماتی دانش بنیان نیز کشت گیاهان دارویی انجام می شود که نهاده ها و بذر گواهی شده بهره برداران را تامین می کنند و همچنین محصولات آنان را تضمینی خریداری خواهند کرد.
عفتی با بیان اینکه کشاورزی در این استان خرده مالکی است افزود: هم اینک از کشاورزان می خواهیم که به هر میزان زمین در اختیار دارند گیاهان دارویی کشت کنند تا با روش کشت، داشت و برداشت، بازار یابی، بحث های اقتصادی در این خصوص آشنا شوند اما باید توسعه دهند چرا که با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی تغییر الگوی کشت را دنبال می کنیم.
سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر استفاده از آب سبز تاکید کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی و خوراکی به تناوب زراعی نیز کمک خواهد کرد.
وی بر تنوع انواع کشت گیاهان دارویی در این استان تاکید کرد و اظهار داشت: در سال های گذشته در  این استان گیاهان دارویی گل محمدی، زعفران و زیره بیشتر کشت می شد اما هم اینک ارقام سطح زیر کشت افزوده شده است.
عفتی مهم ترین مزایای کشت و توسعه عمل آوری گیاهان دارویی را سودآوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری آن با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امکان تولید محصول ارگانیک و تامین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.
وی توسعه اکوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمد ارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مکمل های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی را از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی برشمرد.
سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.
حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.