×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مدیریت آب با کشت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسفندیار خزائی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان همدان در کنار شهر ری و بغداد از قرن های پیش به عنوان محل داد و ستد گیاهان دارویی شناخته شده و اراضی این استان همچنان مستعد کشت گیاهان دارویی است.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت های اصلی گیاهان دارویی نیاز به آب کم برای رشد، نیاز نداشتن به شخم و شیار به علت قرار داشتن ریشه در عمق خاک و بازدهی و صرفه اقتصادی بالای این نوع گیاهان است که با توجه به خشکسالی جایگزین شدن کشت گیاهان دارویی به جای محصولات پُرآب بر توصیه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در حفظ خاک نیز تاثیرگذار است اظهار داشت: با توجه به اینکه همدان در کاشت و عرضه گیاهان دارویی از قرن های پیش شهره بوده به طور حتم در صورت سوق یافتن افراد به سمت کشت این نوع گیاهان باز فروش به اندازه کافی برای محصولاتشان خواهند داشت.

خزائی بر ضرورت وجود صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، نظارت بر افراد شاغل در بخش گیاهان دارویی، برگزاری دوره هایی برای آشنایی کشاورزان با نحوه کاشت، داشت و برداشت گونه‌های با ارزش اقتصادی بالا، حرکت به سمت مکانیزاسیون به جای کاشت و برداشت با روش های سنتی و تجهیزات قدیمی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: مساحت اراضی ملی استان همدان سطحی افزون بر ۸۲۲ هزار هکتار است که از این سطح بیش از ۶۵۰ هزار هکتار آن دارای پوشش گیاهی مرتعی بوده و این مساله باعث شده که استان به لحاظ ویژگی‌های طبیعی جز اکوسیستم های مرتعی شناخته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: بیش از یک هزار و  ۶۵۰ گونه گیاهی در این سطح ۶۵۰ هزار هکتاری پراکنده و از این تعداد با توجه به مطالعات انجام شده تاکنون بیش از ۳۱۵ گونه به عنوان گیاهان دارویی صنعتی و خوراکی شناخته شده است.

خزائی اضافه کرد: این میزان از تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در این سطح از مراتع باعث شده که استان همدان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی برای کشت انواع گیاهان دارویی محسوب شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.