×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رفع مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی با رونق تولیدات دانش بنیان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: همانطور که در نفت، خام‌فروشی این محصول ما را نابود می کند در استان گلستان نیز کشاورزان به دلیل خام‌فروشی فقیر هستند.
رامین رحمانی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به راهکارهای تحقق شعار سال گفت: به اعتقاد بنده شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» به معنای حرکت به سمت تولید مبتنی بر دانش است نه تولید مبتنی بر سنت و روش های معمول که دانش نوین در آن جایی ندارد.
وی با اشاره به مزایای تولید دانش بنیان، افزود: با حرکت به سوی تولید دانش بنیان، مشکل اقتصاد و اشتغالزایی ما حل می شود و مهم تر از آن ما را از وابستگی نجات می دهد، شرکت های دانش بنیان یا می توانند با تولید کالا و محصول و یا تولید خدمات اعم از نرم افزارهای مختلف و انواع اقدامات در حوزه علوم انسانی فعالیت کنند، تولید کالا و محصول به دو بخش تولید زیستی(استفاده از جاندار) مانند گیاهان دارویی، درخت، گیاهان علفی، قارچ و غیره و تولید ماشینی(حوزه صنعت) مرتبط است.
عقبه ضعیف صنعتی مانع شکوفایی تولید دانش‌بنیان در گلستان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه استان گلستان در حوزه صنعت به جایگاه واقعی خود نرسیده است، ابراز داشت: اگر امروز تولید دانش بنیان در بخش صنعت در استان گلستان شکوفا نمی شود به دلیل عقبه ضعیف این استان در حوزه صنعت است، از آنجایی که استان گلستان زمینه کشاورزی داشت از لحاظ صنعت پیشرفت نکرد و متأسفانه کشاورزی نیز به سمت سنتی حرکت کرد و این مسئله موجب شد امروز تولید قابل قبولی نداشته باشیم.
رحمانی با بیان اینکه میانگین درآمد خانوار در استان گلستان نصف میانگین درآمد در سطح کشور است و یکی از علل آن استفاده از روش های سنتی در حوزه کشاورزی است، افزود: امسال به علت اینکه محصول گوجه فرنگی خریدار نداشت در مزرعه ماند و پوسیده شد و یا سیب زمینی به دلیل افت قیمت روی دست کشاورز گلستانی ماند و حتی کشاورزان در صورت جمع‌آوری محصول، امکان نگه‌داری محصول را نداشتند حال آنکه اگر پای شرکت های دانش‌بنیان به این داستان باز شود به راحتی می توانند گوجه فرنگی را طی فرایندهای ساده‌ای به پودر تبدیل کنند که این محصول بدون مواد افزودنی تا یک سال قابلیت ماندگاری و بسته بندی دارد و هر زمان که با آب ترکیب شود به عنوان رب گوجه فرنگی قابل استفاده است.
وی اضافه کرد: همچنین سیب زمینی می تواند به آرد تبدیل شود و می توان از آن به عنوان خمیر سیب زمینی در شیرینی‌پزی استفاده کرد و یا به خمیر نان اضافه شود که کیفیت نان را تا پنج درصد افزایش می دهد، این همان‌چیزی است که مقام معظم رهبری در شعار سال از ما انتظار دارند، در واقع در راستای تحقق شعار سال در زندگی کشاورزان و تولید دانش بنیان تحول ایجاد می شود.
استان گلستان نیازمند دانشگاه صنعتی است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه از طریق دانش بنیان می توان محصولات کشاورزی که امکان نگه داری آن در سیلوها و مکان های سرمایشی وجود ندارد را در مدت طولانی نگه داری کرد تا کشاورز دچار آسیب نشود، گفت: حدود ۱۲ سال گذشته نیز توسعه دانشگاه صنعتی در گلستان پیش‌بینی شده بود، استان گلستان به دانشگاه صنعتی نیاز دارد، به جرات می توان گفت تمامی استان ها از جمله سمنان، مازندران و غیره زمانی رشد کردند که دانشگاه صنعتی آنها رشد کرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: میلیون ها لیتر آب شیرین از طریق رودخانه اترک و گرگانرود وارد دریای خزر می شود و پس از شوری دیگر قابل استفاده نیست، در واقع با بارش باران سطح آب رودخانه اترک هشت الی ۱۰ متر افزایش می یابد که می توان این آب شیرین را در مخازن نگه‌داری کرد و برای آبیاری تحت فشار و قطره ای استفاده کرد.
وی با بیان اینکه اگر در استان گلستان به دنبال تولید مبتنی بر دانش و یا دانش بنیان که منجر به اشتغالزایی شود، هستیم باید به سمت طرح های نو حرکت کنیم، متذکر شد: دیگر طرح های قدیمی جواب نمی دهد، چرا استان گلستان نباید شهرک های گلخانه ای داشته باشد؟
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه هر نیم هکتار گلخانه می تواند هزینه یک خانوار چهار نفره را به راحتی تامین کند و محصولات تولیدی آن قابلیت صادرات در شانگهای و اوراسیا داشته باشند، تصریح کرد: باید نگاه خود را تغییر دهیم و کشاورزی را از حالت سنتی خارج کنیم و با ورود تکنولوژی و رشد صنعت در این حوزه استان گلستان را متحول کنیم.
رحمانی یادآور شد: همانطور که در نفت، خام‌فروشی این محصول ما را نابود می کند در استان گلستان نیز کشاورزان به دلیل خام‌فروشی فقیر هستند و باید شرکت های دانش بنیان در استان گلستان به صورت اقماری توسعه پیدا کنند تا محصولات کشاورزی بر روی زمین نماند و زحمت کشاورزان بر باد نرود.
وی در پایان بیان کرد: این قسمت نیازمند تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات کشاورزی است که در دل خود صنعت، کشاورزی، تکنولوژی، سرمایه، مدیریت زمین و آب دارد و همه از منافع آن بهره مند می شوند و زمینه اشتغال جوانان فراهم می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.