×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هجوم سودجویان به مناطق حفاظت شده در چهارمحال و بختیاری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، چهارمحال و بختیاری یکی از زیستگاه‌های اصلی گیاهان دارویی و خوراکی به‌ویژه کلوس است، بازار رها شده خرید و فروش گیاهان دارویی، موجب شده تا تخریب مناطق طبیعی و مناطق حفاظت شده داغ‌تر از همیشه شود.
به گزارش ایسنا، باوجود هشدارهای متعدد برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی گیاهان دارویی و خوراکی بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض این گونه‌ها هستیم،  هشدارها کارساز نیست و سودجویان در حال تکاندن مراتع و مناطق حفاظت شده هستند.
مراتع و جنگل‌ها سال‌هاست که با دستان سخاوتمند خود، معیشت و نیاز مردم بومی و محلی را تامین می‌کنند، اما هجوم سودجویان به مراتع و مناطق حفاظت شده به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده است و قطعا کمبود نیروی محیط‌بان محیط امنی را برای سودجویان فراهم کرده است.
اهالی روستای گِلسُرخ از توابع بخش دوآب صمصامی در شهرستان کوهرنگ از برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی و خوراکی مانند کلوس توسط افراد غیربومی و از استان‌های مجاور گلایه‌مند هستند و معتقدند این موضوع به مراتع و مناطق حفاظت شده این منطقه آسیب وارد می‌کند.
بارانی- دهیار روستای گِلسُرخ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح کشت گونه‌های گیاهی در روستای گِلسُرخ از توابع بخش دوآب صمصامی در شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: در گذشته تعدادی محیط‌بان در این منطقه وظیفه حفاظت و حراست از مراتع و جنگل‌های این منطقه را بر عهده داشتند، اما این محیط‌بانان به دلایلی کنار گذاشته شدند و اکنون منطقه برای افراد سودجو کاملا امن شده است.
وی افزود: این محیط‌بانان با شرکت سابیر از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو قرارداد داشتند و پس از تعطیلی شرکت در منطقه بیرگان این محیط‌بانان نیز از کار برکنار شدند، این مسئله موجب شده است تا حفاظت از مراتع و طرح‌های کشت گیاهان دارویی با مشکل مواجه شود.
بارانی خاطرنشان کرد: آغاز چرای زودهنگام توسط عشایر آسیب فراوانی به مراتع و مناطق حفاظت شده وارد کرد، همچنین برخی سودجویان اقدام به برداشت کلوس، تَره و سایر گیاهان دارویی می‌کنند و شاهد این هستیم که روزانه بیش از ۵۰ خودروی باری برای حمل انواع گیاهان دارویی به این منطقه وارد می‌شوند.
دهیار روستای گِلسُرخ خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها برای بکارگیری نیروی محیط‌بان در این منطقه تاکنون به نتیجه نرسیده است و سازمان محیط‌زیست نیز پاسخگو نیست.
شهباز اکبری- فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخراج نیروهای محیط‌بان در منطقه بیرگان، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا مجددا با انعقاد قرارداد با شرکت سابیر، محیط‌بانان اخراج شده، مجددا بر سرکار آیند.
وی افزود: پس از انجام سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری در خصوص فعالیت این شرکت تصمیم‌گیری و نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
اکبری در پایان گفت: اگر با شرکت سابیر برای بکاگیری محیط‌بانان به توافق نرسیم، سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید اقدامات لازم را برای جذب محیط‌بان در این منطقه بکار بگیرد.
محبی- رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست بخش دوآب صمصامی نیز با اشاره به اینکه در روستای گِلسُرخ گیاهان دارویی وجود ندارد، اظهار کرد: نیروهای محیط‌بان شرکت سابیر کارایی چندانی در این منطقه نداشتند.
وی بیان کرد: سازمان حفاظت از محیط‌زیست با کمبود نیروی محیط‌بان مواجه است، در صورت استخدام نیرو، می‌توان نیروها را برای حفاظت از مناطق حفاظت شده در این منطقه بکارگیری کرد، اما نیاز چندانی به محیط‌بان نداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.