×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مصطفی چترآذر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت گیاهان کوهی در اشنویه بدون اخذ مجوز ممنوع است که برهمین اساس و بیشتر از مقدار تعیین شده ممنوع بوده و برخورد قضایی به همراه خواهد داشت.

وی گفت:برداشت انواع گیاهان کوهی برای افراد غیربومی بدون اخذ مجوز در این شهرستان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه ادامه داد:این تصمیم با توجه به شروع فصل بهار و آغاز برداشت گیاهان کوهی برای ساماندهی این امر و جلوگیری از برداشت بی رویه این گیاهان پس از جلسات مختلف در این زمینه اتخاذ شده است.

وی اضافه کرد:افراد بومی جهت جمع آوری گیاهان کوهی بایستی مدرک شناسایی (کارت ملی)  به همراه داشته باشند که این مورد توسط گشت های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و ایستگاه های بازرسی کنترل خواهد شد.

چترآذر با بیان اینکه برهمین اساس خرید و فروش خارج از عرف گیاهان کوهی در مناطق مرزی ممنوع است افزود: برداشت، حمل و خرید و فروش گیاه «جاشیر» ( که رکول) نیز به طور کامل ممنوع بوده و در صورت مشاهده برای خاطیان پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه به منظور احیای گیاهان کوهی و امکان تجدید و تکثیر گیاهان آنها ریشه کنی با تیشه گیاهان کوهی ممنوع است افزود: جهت اطلاع عموم شهروندان اطلاعیه نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

وی ادامه داد: هر چند آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان خوراکی در این شهرستان وجود ندارد، اما هر ساله به هنگام فصل بهار بیش از هزار کیلوگرم از انواع گیاهان خوراکی روزانه به بازارهای محلی و استان‌های همجوار عرضه و ارسال می‌شود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی از مجموع هشت هزار گونه گیاهی کشور، بیش از هزار و ۴۰۰ گونه را در خود جای داده است.

گیاهان دارویی خوراکی محلی آذربایجان‌غربی و گونه‌های در حال انقراض استان شامل شنگ، گندله، قازیاغی، دوه دابانی، آویشن، کهلک اوتی، نعناع کوهی، گول اقا، مزره کوهی، کنگر، ریواس، اوه لیک، سالمانجا، اسفناج دشتی و بولاغ اوتی و چندین نمونه دیگر است.

اشنویه دارای حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و مراتع است؛ این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشورهای عراق و ترکیه واقع شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.