×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لاغری با رازیانه؛ چرا و چگونه؟!

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، یداله مرادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گیاه رازیانه  مورد استفاده یونانیان و روم باستان بوده و از آن به‌عنوان یکی‌از داروهای گیاهی لاغری استفاده می‌کردند.وی ادامه داد: رازیانه یک گیاه دارویی پرخاصیت است و تمام بخش‌های آن از دانه و برگ گرفته تا ریشه همه خوراکی بوده و هریک به نوعی برای بدن مفید هستند.

مرادی تأکید کرد: خواص دارویی رازیانه متعدد بوده و شامل تقویت چشم، کم کردن خطر ابتلا به آب مروارید، ضد نفخ، شاداب کننده پوست، افزایش میل جنسی در زنان، رفع اختلالات قاعدگی و علائم یائسگی و … است، همچنین دانه‌های رازیانه با عطر و طعم فوق‌العاده از دیرباز دارویی برای هضم غذا، کاهش نفخ و لاغری محسوب می‌شده‌ است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که راه‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد که برخی سخت و برخی آسان است، عنوان کرد: یکی‌از راه‌هایی که افراد برای لاغر شدن به سمت آن گرایش دارند استفاده از داروهای گیاهی لاغری است که در خیلی از موارد اگر به طور صحیح استفاده شود مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: البته مانند تمام کمک‌کننده‌های لاغری آنچه اهمیت دارد این است که قبل از استفاده از داروهای گیاهی لاغری برای لاغر شدن باید به ورزش و نوع تغذیه نیز توجه شود، با توجه به ارتباط بین مصرف رازیانه و لاغری، ازجمله راهکارهای ساده و آسان، مصرف دم‌نوش رازیانه است، در حقیقت لاغری با رازیانه باعث شده از فواید بی‌نظیر این گیاه دارویی بهره‌مند شوید.

مرادی با اشاره به این‌که گنجاندن رازیانه در برنامه و رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، بیان کرد: نحوه تأثیر رازیانه بر مکانیسم‌های مختلف بدن و چگونگی نحوه تأثیر و رسیدن به وزن دلخواه با سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن آغاز می‌شود.این متخصص طب سنتی افزود: رازیانه سوخت و ساز و متابولیسم بدن را تقویت و روند آن را تسریع می‌کند، در نتیجه مصرف کالری از طریق سلول‌ها سریع‌تر مصرف شده و انرژی حاصل از آن به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

وی با اشاره به این‌که مصرف عرق و دمنوش رازیانه، گرسنگی را کاهش می‌دهد، بیان کرد: همچنین مصرف این گیاه باعث تصفیه خون و پاکسازی کبد شده و مانع از تراکم چربی اضافه در کبد می‌شود.مرادی با اشاره به این‌که آب رازیانه به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند، عنوان کرد: همچنین رازیانه خاصیت ادرارآوری دارد، در مواقعی که چاقی و اضافه وزن فرد، به آب میان بافتی او باز می‌گردد، مصرف رازیانه که گیاهی ادرارآور است، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که ملاتونین هورمون مسئول چرخه خواب است و یک خواب خوب بین ۶ تا ۹ ساعت بوده، تصریح کرد: خوردن آب رازیانه کمک می‌کند تا میزان ملاتونین تنظیم شود، البته این موضوع به معنای آن نیست که این مصرف رازیانه خواب‌آور است بلکه با مصرف آن در طی روز احساس می‌کنید که انرژی اضافه دارید اما هنگام شب راحت‌تر به خواب می‌روید.

وی ادامه داد: رازیانه منبع غنی از املاحی مانند پتاسیم، منگنز، کلسیم و همچنین ویتامین‌های B و C است، ویتامین B-۶ موجود در آن سوخت و ساز بدن به ویژه کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین را افزایش و باعث کاهش کالری می‌شود.مرادی عنوان کرد: رازیانه سوخت و ساز و متابولیسم بدن را تقویت و روند آن را تسریع می‌کند، در نتیجه کالری از طریق سلول‌ها سریع‌تر مصرف می‌شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند.

این متخصص طب سنتی در رابطه با میزان و طریقه مصرف رازیانه برای لاغری، بیان کرد: برای این امر بهتر است با مصرف روزی یک تا دو لیوان دمنوش یا عرق رازیانه شروع کنید؛ لازم است ابتدا میزان مصرف کم باشد و سپس افزایش دهید، همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگرچه دم‌نوش رازیانه طبیعی است اما باید مراقب بود که به آن حساسیت نداشته باشید، همچنین زنان باردار نباید آن‌را مصرف کنند.

وی افزود: اگرچه رازیانه و لاغری مرتبط بوده و مصرف آن در کاهش وزن مؤثر است، اما خوردن زیاد آن باعث تسریع روند کاهش وزن نخواهد شد و مانند همه چیز باید در مصرف آن تعادل رعایت شود.

مرادی تأکید کرد: همچنین رازیانه دارای طبعی بسیار گرم است به همین دلیل نباید به صورت روزانه در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.