×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناخت موارد مصرف شیرین بیان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، شیرین بیان گیاهی خودرو است که در بعضی مناطق دنیا از جمله ایران رشد می‌کند. نام علمی آن “Glycyrrhiza Glabra” است که در فارسی به آن “مهک” نیز گفته می‌شود. قسمت ریشه‌ی این گیاه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای ماده‌ای به نام “گلیسیریزین” است که باعث طعم شیرین آن می‌شود. این ماده تقریباً ۵۰ ۳۰- برابر شیرین‌تر از شکر است.

شیرین بیان از دیرباز به طور گسترده به عنوان یک درمان گیاهی مؤثر برای سوزش معده، زخم معده، رفلاکس اسید معده، سرفه و گلودرد، سرماخوردگی، کوفتگی و گرفتگی عضلات، ریزش مو و مشکلات پوستی و غیره در طب سنتی استفاده شده است. از طرفی شیرین بیان استقامت و قدرت بدنی را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. با توجه به خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی این گیاه، در درمان اگزما و پسوریازیس، قرمزی و سوزش پوست و دیگر مشکلات پوستی مؤثر است. این گیاه همچنین حاوی فلاونوئیدهایی است که عفونت‌های باکتریایی را بهبود میبخشد.

کاربردهای شیرین بیان

یکی از موارد مصرف شیرین بیان در صنعت داروسازی است. شیرین بیان یک گیاه مؤثر در بهبود بیماری‌های گوارشی، سرفه و گلودرد و دیگر بیماری‌ها می‌باشد، بهمین سبب در قرص‌ها، کپسول‌ها وشربت ها از آن استفاده می‌کنند. در پمادها و ژل ها برای کاهش دردهای موضعی در کوفتگی‌ها و ضرب دیدگی‌ها و بعلاوه رفع حساسیت و تورم پوست مصرف می‌شود.

شیرین بیان حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. شیرین بیان تعداد رنگدانه ها را کنترل می‌کند و از تجمع آنها که منجر به بروز لک می‌شود، جلوگیری می‌کند. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است، بنابراین ضد پیری و جوان کننده است و به بازسازی کلاژن کمک می‌کند، از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند. به همین دلیل در کرم‌ها، پمادها و ضدآفتاب ها به کار می‌رود. شیرین بیان می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. همچنین برای ترمیم موهای آسیب دیده و رنگ شده استفاده می‌شود. در شامپوها و صابون‌ها نیز بعنوان یک عامل آنتی-باکتریایی به کار برده می‌شود.

شیرین بیان گیاهی است که مصارف خوراکی نیز دارد. از این گیاه بیشتر در خوراکی‌ها و نیز در نوشیدنی‌ها مانند دمنوش ها و چای، شربت‌ها و نوشابه‌ها استفاده می‌کنند. جوشانده ی ریشه‌ی شیرین بیان از دمنوش های قدیمی و پرمصرف است که طرفداران زیادی دارد و برای عملکرد بهتر دستگاه گوارشی و درمان گلودرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه در ادویه‌های ترکیبی نیز استفاده می‌شود. استفاده از شیرین بیان در شکلات، شیرینی و آب نبات، بستنی، پاستیل و آدامس سابقه طولانی دارد، از طرفی با کاربرد شیرین بیان در این محصولات، می‌توان از خواص دارویی آن بهره مند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.