×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
تحقق طرح فرآوری کاسنی ریشه‌ای در کشور

به گزارش  شبکه خبری گیاهان دارویی، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هادی شوریده مدیرعامل شرکت زیست‌بان نامی اترک با اعلام اینکه ایجاد رقم کاسنی ریشه‌‌ای برای اولین بار در کشور، زمینه کشت و فرآوری این محصول را فراهم آورده است، افزود: این شرکت با استفاده از فرآوری کاسنی ریشه‌‌­ای، موفق به تولید دو محصول شده است.

بالا رفتن ایمنی بدن

محصول اول، اینولین است. کاسنی ریشه‌ای منبع اصلی ترکیبی به نام اینولین است که با افزایش باکتری مفید سیستم گوارش، به بالا رفتن ایمنی بدن منجر می‌شود.

محصول دوم، قهوه کاسنی است که برای گوارش، مشکلات کبد چرب و تنظیم گلوکز خون بسیار مفید است.

برای نخستین‌بار در خاورمیانه

استفاده از این محصولات، سال­هاست که در اروپا رونق دارد و هم‌چنان در حال استفاده است. هم‌اکنون برای نخستین‌بار است که این محصول در سطح خاورمیانه به مرز تولید رسیده است.

استخراج اینولین از ریشه کاسنی در بسیاری از واحدهای تولیدی اروپایی با روش سنتی انتشار در آب داغ صورت گرفته است. باتوجه به نیاز به انرژی و زمان بالا برای استخراج به روش سنتی، در این طرح از روش نوین پالس الکتریک جهت استخراج این متابولیت استفاده می‌شود.

تولید شربت فروکتوز

در حال حاضر شربت فروکتوز مورد استفاده در صنایع غذایی، از گیاه ذرت تولید می‌شود، در این تحقیق امکان تولید شربت فروکتوز از ریشه گیاه کاسنی با انجام واکنش هیدرولیز آنزیمی با استفاده از آنزیم اینولیناز استحصال شده از منبع میکروبی انجام خواهد گرفت.

تولید یک تن در سال

در حال حاضر سالانه ۱۰۰ تن اینولین با کاربرد خوراکی و دارویی وارد کشور می‌شود درحالی‌که میزان تولید این محصول در سال نخست، ۱ تن بوده است که با حمایت های بیشتر در این حوزه، زمینه کاهش واردات این محصول از کشورهای دیگر فراهم خواهد شد.

طرح فرآوری کاسنی ریشه‌ای، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مورد حمایت قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.