×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خواص درمانی گیاه دارویی گزنه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری برنا، برگ گزنه به عنوان چای دم می‌شود که غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی فراوانی دارد. همچنین برای استفاده موضعی از این گیاه می‌توان از روغن گزنه استفاده کرد. تماس با برگ گزنه تازه موجب ایجاد حساسیت می‌شود اما با استفاده از جوشانده گزنه و استفاده از عصاره آن می‌توانید از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره مند شوید.
خواص گزنه در طب سنتی:

در طب سنتی خواص فراوانی برای گزنه برشمرده است و از دیرباز این گیاه دارویی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شود. از جمله خواص گزنه که طب سنتی به آن‌ها اشاره می‌کند می‌توان به مواردی مانند کاهش التهاب، کاهش مشکلات پروستات، مبارزه با عفونت، سلامت مجاری ادراری، درمان آلرژی فصلی، سلامت رحم، درمان سرماخوردگی، تقویت مو، جلوگیری از ریزش مو و درخشندگی مو اشاره کرد.
خواص گزنه برای دیابت:

در گزنه حلقه‌ای پیچیده وجود دارد که موجب کاهش قند خون می‌شود. از گیاه گزنه در دارو‌های قند خون استفاده می‌کنند. با نوشیدن سه فنجان از دمنوش گزنه می‌توانید قندخون را کنترل کنید.

خواص گزنه برای رحم :

دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند.
خواص گزنه برای پروستات:

گزنه می‌تواند مانع بزرگ شدن پروستات شود و از این طریق مانع ایجاد سرطان پروستات شود. توجه داشته باشید که ریشه گزنه فقط می‌تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کند اما کارکردی در راستای کوچک کردن یا بازگرداندن پروستات به حالت قبل ندارد.
خواص گزنه برای ریزش مو:

ویتامین B و منیزیم موجود در گزنه موجب تقویت مو می‌شود و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در گزنه ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند . جوشانده گزنه را دور از نور خورشید قرار دهید و آن را روی کف سر خود بریزید و یا جوشانده گزنه را با خاک رس ترکیب کنید و ترکیب حاصل را به موهای خود زده و پس از ده دقیقه آب‌کشی کنید.
مضرات گزنه:

از جمله مضرات گزنه احتمال اختلال دارویی آن با برخی داروها از جمله دارو‌های مدر، دارو‌های فشارخون، داروهای دیابت و داروهای رقیق کننده خون است. زنان باردار و کودکان باید از مصرف گزنه خودداری کنند. همچنین افراط در مصرف گزنه موجب مشکلاتی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و نامنظم شدن قاعدگی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.