×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درمان پینه و میخچه با گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، میخچه براثر ضخیم شدن قسمتی از لایه های شاخی پوست، از وارد آمدن فشار به آن، همچنین در انگشتان پا و نقاط دیگر آن بر اثر پوشیدن کفش تنگ ایجاد می‌شود. پینه نیز از ضخیم شدن قسمت‌های از پوست دست و پا که بر اثر وارد آمدن فشار به آنها و یا اصطکاک زیاد بوجود می‌آید و چون غالبا به همین علت، ایجاد برجستگی مخروطی شکل، بر روی لایه‌های عمقی زیربشره، فشار وارد می‌آید از این جهت حالت دردناک دارد.

منیره نورمحمدی کارشناس گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درخصوص گیاهانی که در درمان پینه و میخچه مؤثر هستند گفت: تره با نام علمی Alium Porrum L دارای خواص رفع زگیل، کورک، میخچه و پینه دست و پا است. برگ‌های تازه این گیاه ۲۴ ساعت در آب خیسانده شده و بعد روی محل مورد نظر در شبانه روز قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در رفع میخچه و پینه، سیر Allium Sativum L است که دارای اثر ضدعفونی‌ کننده و رفع میخچه و پینه است. یک قطعه سیر تازه له شده را به صورت ضماد بر روی میخچه و پینه دست و پا قرار داده شود و قسمت سالم پوست پا، با پارچه‌ای پوشیده شود تا تحت تاثیر قرار نگیرد. به شکل دیگر می‌توان سیر را به خوبی پخته و سپس حالت نیم گرم شده آن را بر روی میخچه و پینه قرار داد و یا با قرار دادن برش‌های نازک سیر تازه بر روی محل میخچه و پینه، به نتیجه مشابه رسید. این کار را روزی سه مرتبه انجام شود.

کارشناس گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، یکی دیگر از گیاهان موثر در رفع این مشکل را فرفیون با نام علمی  Euphorbia Helioscopia L دانست. مالیدن شیرابه این گیاه که با قطع کردن ساقه از آن خارج می شود،‌ همچنین استفاده از برگ‌های این گیاه روی محل مورد نظر،‌ در رفع میخچه و پینه مؤثر است. گل همیشه بهار با نام علمی Calendula officinalis L. را در رفع تحریکات جلدی، خراش و ترک پوست، درمان زگیل و میخچه پا مؤثر است. برگ‌های تازه گیاه را باید به صورت له شده روی میخچه یا پینه قرار داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، نورمحمدی همچنین گیاه مامیران  Chelidonium majus L را گیاهی مؤثر در رفع میخچه و زگیل معرفی و تصریح کرد: می‌توان شیره تازه گیاه که رنگ زرد و نارنجی دارد را بر روی میخچه و یا زگیل قرار داد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.