×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سپیده فیل گوش؛ گیاهی با خاصیّت دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: سپیده فیل‌گوش، گیاهی دارویی است که برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین C اثربخش است.

محسن پویان گفت: سپیده فیل گوش یا تاتوران با نام محلی تترو از گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی است.

وی افزود: سپیده فیل گوش، گیاهی چند ساله که به خانواده شب بو تعلق دارد و در متون فارسی به نام تاتوران و در گویش محلی خراسان‌جنوبی به نام تاترو (tatero) نامیده می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ارتفاع این گیاه تا ۱٫۵ متر می‌رسد، تصریح کرد: سپیده فیل‌ گوش شاخه‌های فراوان و باز دارد، گل‌های آن سفید رنگ با آذین خوشه و بوی معطر مشخص می‌شود و برگ‌های قاعده‌ای این گیاه بزرگ و شبیه برگ ریواس و برگ‌های شاخه‌ای کوچکتر هستند.

پویان با بیان اینکه این گیاه، گیاهی معطر و شهدزا است که در پرورش زنبور عسل می‌توان از آن استفاده کرد، افزود: این گیاه دارای اسانس سولفوره بوده و برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین C اثربخش است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه سپیده فیل گوش در درمان بیماری اسکوربوت که موجب ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی پوست، اسفنجی شدن لثه‌ها و خونریزی غشاهای مخاطی می‌شود، مؤثر است، تصریح کرد: از ریشه خشک آن در تعلیف دام استفاده می‌شود.

پویان با اشاره به اینکه جوشاندن آن برای کاهش درد مفاصل مفید است، افزود: دارای فرمول موثر در جذب زنبور عسل است.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا در تمام مناطق حفاظت شده استان این گیاه قابل مشاهده است، اما در برخی مناطق مانند دشت آرین شهر تراکم بیشتری دارد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.