×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر زردچوبه در بهبود و کنترل کبد چرب غیر الکلی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، بیماری کبد چرب غیرالکلی یکی از شایع‌ ترین علل افزایش آنزیم‌های کبدی و یک نگرانی جهانی برای سلامت است. این بیماری در گذشته به عنوان یک بیماری خوش‌ خیم در نظر گرفته می‌شد، در حالی که مطالعات جدیدتر، آن را به عنوان یک اختلال جدی و پیش‌ رونده با افزایش شیوع در دو دهه گذشته ثابت کرده‌اند.

استراتژی‌های درمانی فعلی برای درمان کبد چرب غیر الکلی بیشتر به سمت اصلاح و تعدیل عوامل خطر مانند چاقی، دیابت شیرین و چربی خون با توجه ویژه به استرس اکسیداتیو است.

در این راستا، چندین فرآورده گیاهی طبیعی پتانسیل محافظت از کبد را دارند و می‌توان از آن‌ها برای درمان بیماری‌های حاد و مزمن کبدی استفاده کرد. یکی از این گیاهان محافظ کبد، زردچوبه (Curcuma longa) یا ترکیب آن است که قرن‌ها نه تنها به عنوان یک ادویه غذایی، بلکه به عنوان یک داروی سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته و خواص آن در مقالات گزارش شده است.

بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر ریزوم یا ساقه زیرزمینی زردچوبه را در کبد چرب برسی کردند. برای انجام این مطالعه ۶۴ بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و هر یک به مدت هشت هفته به میزان دو گرم در روز دارونما و یا زردچوبه دریافت کردند.

در پایان مطالعه، مشخص شد گروه دریافت‌کننده زردچوبه در مقایسه با گروه دریافت‌کننده دارونما، کاهش قابل توجهی در آنزیم‌های کبدی نشان دادند. سطح سرمی تری گلیسیرید، کلسترول LDL، کلسترول HDL و شاخص استرس اکسیداتیو در گروه دریافت‌کننده زردچوبه در مقایسه با سطح اولیه کاهش قابل توجهی داشت. در حالی که در گروه دارونما تغییر قابل ملاحظه وجود نداشت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل حاوی عصاره زردچوبه باعث کاهش سطح سرمی آنزیم‌های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌شود. کاهش این دو آنزیم می‌تواند نشان دهنده بهبود عملکرد کبد باشد و می‌توان آن را به عنوان یک مکمل درمانی کمکی خوب با خواص کاهنده چربی خون و آنتی اکسیدانی برای این بیماری در نظر گرفت.

با این حال این محققان معتقدند کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌ شده بیشتری برای بررسی سایر شاخص‌های کبد چرب غیر الکلی مورد نیاز است. علاوه بر این، نقش مفید کورکومین در سایر بیماری‌های کبدی نیز نامشخص باقی مانده است.

در انجام این مطالعه پژمان علوی نژاد، افشین رضازاده، دردانه حسین و مریم جراح زاده ازپژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه فرناز فارسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی اثر زردچوبه بر سطوح سرمی فاکتورهای التهابی، آنزیم‌های کبدی، لپتین و آدیپونکتیندر بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی» در نشریه Diabetology & Metabolic Syndrome منتشر شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.