×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی مؤثر در کاهش علائم بیماری ام‌ اس

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن دستگاه عصبی مرکزی است. علائم بیماری از یک بیماری خوش‌خیم تا یک بیماری ناتوان‌کننده متغیر است. این بیماری باعث اختلال سیستم حسی، فلجی و از دست دادن سیستم تعادلی می‌شود که این علائم به محل ضایعه در سیستم اعصاب مرکزی بستگی دارند.

مهندس اقبال جاسمی، کارشناس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درخصوص تأثیر گیاهان دارویی بر روی بیماری‌ها گفت: امروزه در بحث گیاهان دارویی تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته و داروهایی با ماده مؤثره طبیعی، ایده‌های جدیدی برای پژوهشگران جهت درمان راحت‌تر و ارزان‌تر بیماری‌ها فراهم نموده است. بیماری‌های ناشناخته در جوامع بشری، بیشترین بررسی‌های علمی را به خود اختصاص داده‌اند و بیماری ام‌اس (MS) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی در جهان است که عامل یا عوامل بروز آن ناشناخته باقی مانده‌اند.

وی تأکید کرد: امروزه شواهد علمی بسیاری وجود دارد که اهمیت و نقش تغذیه را در حفظ سلامتی بیماران مبتلا به ام‌ اس را ثابت کرده است. همچنین گیاهان دارویی نیز که از دیرباز در درمان و پیشگیری این بیماری به کار برده می‌شوند، گیاهانی هستند که برای تقویت حافظه و تشدید جریان خون مفید بوده و نیز آرام‌بخش هستند.

کارشناس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات انجام گرفته، گیاهان دارویی نظیر کندر، زعفران، گیاهان حاوی کافئین، ژینکو و شاهدانه در کاهش علائم و حملات ام‌اس مؤثر هستند. بعنوان مثال از گیاه کندر برای مهار پروسو گرانیت‌ها لونکوترین التهابات مغز استفاده و به درمان بیماری کمک می‌شود. برای اینکه ام‌اس پیشرفت کند، گلبول‌های سفید باید از سد رگ‌های مغزی عبور کنند و بنابر مطالعات دانشگاه کرنل، کافئین، مسیر گیرنده‌های آدنوزین را مسدود و از پیشروی گلبول‌های سفید جلوگیری می‌کند.

مهندس جاسمی افزود: درمان لرزش‌هایی که در بیمار ام‌اس وجود دارد، مشکل است و شاهدانه یکی از مواردی است که می تواند در کاهش آن مؤثر باشد. آرام‌بخش بودن و تسکین دادن نیز از خواص مهم زعفران عنوان شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.