×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کنترل رشد باکتری های گرم مثبت با عصاره گیاه دارویی درمنه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر قربانی نهوجی، گیاه شناس و عضو هیات علمی این پژوهشکده درخصوص خصویات گیاه شناسی گیاه دارویی درمنه عنوان کرد درمنه با نام علمی Artemisia، گیاهی است بوته‌ای و خودرو از خانواده کاسنی‌ها که دارای برگ و گلی معطر بوده و دارای ویژگی های دارویی میباشد. گونه های متعددی از این جنس در ایران پراکنده بوده و به صورت خودرو می‌رویند. برخی گونه های آن نیز به صورت زراعی و کاشته شده در دنیا و ایران مرسوم بوده و جنبه های کاربردی و درمانی دارند.

قربانی افزود: گیاهان این جنس عمدتا به شکل بوته های چندساله و دارای بخش‌های چوبی هستند. معمولاً گل‌ها و اندام هوایی این گیاهان خوشبو و طعم آن تلخ می‌باشد. این گیاه در نواحی مختلف کشور در ناحیه هیرکانی و ایرانو-تورانی و در بخشهای دشتی تا کوهستانی می‌روید.

دکتر نسیم زرین پنجه، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز درخصوص خواص دارویی این گیاه عنوان کرد: گیاه درمنه از گذشته در درمان عفونت های باکتریایی و انگلی استفاده می‌شده است.

زرین پنجه خاطرنشان کرد: بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد که عصاره‌های اتانولی و کلروفرمی این گیاه توانسته است از رشد دو گونه باکتری اشرشیا کلی و باسیلوس سابتیلیس جلوگیری نماید.

وی اظهار کرد: مکانیسم تأثیر مواد موثره این گیاه به صورت تخریب دیواره سلولی باکتری است. در واقع این ترکیبات با تخریب دیواره سلولی و پروتئین ها، ایجاد تداخل در کار آنزیم های غشایی و با اثر بر روی ساخت DNA و RNA باعث نابودی میکروارگانیسم ها می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: مجموعه این یافته‌ها حاکی از آن است که عصاره درمنه توانایی کنترل رشد باکتری های گرم مثبت را دارد.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.