×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت نعناع از مزارع شهرستان بجستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مدیر جهاد کشاورزی بجستان از آغاز برداشت نعناع از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت نعناع در بجستان بیش از ۲۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار سطح زیرکشت، تا پایان فصل برداشت حدود ۳۰ تا ۴۰ تن نعناع برداشت شود.
مجتبی محرابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان بجستان به لحاظ تولید گیاهان دارویی رتبه سوم استان را دارد و یکی از این گیاهان دارویی مهم نعناع است که برداشت آن در شهرستان، طبق روال همه ساله از اردیبهشت‌ ماه آغاز و تا مهرماه ادامه دارد.
محرابی اظهار کرد: شهرستان بجستان یکی از قطب‌های تولید نعناع در استان است و کیفیت مناسب آب، خاک همچنین شرایط اقلیمی مناسب به خصوص در مناطق جنوبی شهرستان، افزایش اسانس و بهبود عطر و طعم نعناع را به همراه دارد و همین امر باعث شده است این محصول به لحاظ کمیت و کیفیت از جایگاه ویژه‌ و ممتازی برخوردار باشد.
وی افزود: سطح زیرکشت نعناع در شهرستان بجستان بیش از ۲۰ هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی، سطح زیرکشت نسبت به سال گذشته حدود نیم درصد افزایش داشته است.
محرابی همچنین به میزان اشتغال‌زایی ناشی از کشت این محصول در شهرستان اشاره کرد و در این زمینه گفت: میزان اشتغال‌زایی از مرحله کاشت، داشت، برداشت و فرآوری محصول حدود ۲۰۰ نفر روز در سال در هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: در طول فصل برداشت نعناع ۴ الی ۵ چین انجام می‌شود و با توجه به اینکه میزان برداشت نعناع تازه از هر هکتار اراضی تحت کشت، حدود ۳۰ تا ۴۰ تن برآورد شده است، پیش‌بینی می‌شود تا آخر فصل برداشت، حدود ۸۰۰ تن نعناع تازه از کل سطح زیر کشت برداشت شود.
محرابی با بیان اینکه بیشتر نعناع کشت شده، در مناطق جنوبی شهرستان است، خاطرنشان کرد: بخشی از محصول نعناع تولیدی در شهرستان به شکل تازه و به عنوان سبزی روانه بازار شده و بخشی نیز به صورت خشک شده و پودر شده به عنوان چاشنی و بخشی نیز به شکل فرآوری شده شامل عرق نعناع، شربت نعناع، دمنوش، اسانس، پودر و… به بازار عرضه می‌شود.
وی افزود: توسعه سطح زیرکشت، فرآوری و استفاده از روش‌های نوین و بازاریابی از اولویت‌های مدیریت جهاد کشاورزی بجستان در زمینه تولید این محصول باارزش است.
مدیر جهاد کشاورزی بجستان در ادامه به پاره‌ای از خواص و فواید این گیاه اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: گیاه نعناع طبع گرم و خشک دارد و از جمله خواص دارویی آن می‌توان به کاهش و درمان اختلالات تنفسی، جلوگیری از آلرژی و مبارزه با سرماخوردگی، کمک به فرآیند هضم، تقویت ریه و کبد، بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از کاهش حافظه و افسردگی، طراوت پوست،جلوگیری از سرطان و… اشاره کرد.
گفتنی است حدود ۸۵ درصد مردم بجستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند و زعفران، آنغوزه، زیره سیاه، زیره سبز، نوروزک، آویشن، کلپوره، درمنه، گل زرد، گل گاوزبان و بومادران از جمله سایر گیاهان دارویی شاخص است که در شهرستان بجستان کشت می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.