×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید پوشش خوراکی برای کاهش فسادپذیری زرشک تازه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، زرشک از جمله محصولاتی است که خراسان‌ جنوبی قطب تولید آن در جهان است و پیش از شیوع کرونا، صادرات این محصول به سراسر کشور و حتی به کشور‌های دور و نزدیک رونق داشت.

در این شرایط، استفاده از راه حل‌ های جایگزین برای جبران خسارت‌ های وارد شده به کشاورزان می‌تواند راه گشا باشد.

مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی توانسته با تولید پوششی خوراکی، فسادپذیری زرشک تازه را کاهش دهد که این امر موجب می‌شود زرشک تازه را هم بتوان به کشور‌های دیگر صادر کرد.

 

طرحی نو برای تازه ماندن زرشک

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: با تحقیقات انجام شده روی محصول زرشک، طرح تولید پوشش خوراکی با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب در ترکیب و بسته بندی تحت اتمسفر اصلاح شده در حال انجام است.

او افزود: فعالیت‌های مربوط به این طرح با کمک جهادکشاورزی خراسان جنوبی آغاز شده است.

پویان در خصوص شرایط انجام فرآیند‌های مربوطه اظهار کرد: زرشک تازه فساد پذیری بالایی دارد که این امر موجب می‌شود صادرات این محصول به سختی انجام شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در طرح تولید پوشش خوراکی، یک لایه پوشش از طریق گلبرگ‌ های ارغوانی رنگ زعفران یا عصاره عناب روی زرشک ایجاد می‌شود.

 

پوشش خوراکی به چه دردی می خورد؟

او ادامه داد: قرار گرفتن این لایه نازک پوشش روی زرشک تازه باعث می‌شود تا به دلیل پایین آمدن قدرت تنفس میوه، فسادپذیری آن نیز کاهش پیدا کند.

پویان عنوان کرد: این امر سبب می‌شود تا زرشک تازه را نیز بتوان به شهر‌ها و کشور‌های دیگر صادر کرد که خود این امر می‌تواند برای سودآوری هرچه بیشتر از این محصول موثر باشد.

سطح زیرکشت زرشک در خراسان‌ جنوبی ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده و برداشت این محصول همه ساله از اوایل آبان‌ماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن زرشک از باغات استان برداشت شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.