×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری همایش تولید و فرآوری گیاهان دارویی در میاندوآب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، بیتا احمدیان مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی استان در این مراسم با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی در شهرهای مختلف استان، هدف از اجرای این طرح را ترویج کشت گیاهان دارویی، تولید گیاهان دارویی سالم و عاری از مواد آلاینده، جایگزینی گیاهان دارویی کم آب بر با محصولاتی با نیاز آبی بالا، ایجاد اشتغال، درآمدزایی، بهبود سطح معیشتی زنان روستایی و جلوگیری از تخریب عرصه های منابع طبیعی برشمرد.

احمدیان افزود: فرآوری و زنجیره سازی گیاهان دارویی در این طرح موجب افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی می شود.

وی خاطر نشان کرد: این طرح در روستاهای شبیلو و ارمنک شهرستان میاندوآب در قالب دو سایت اصلی در سطح ۱۵۵۰۰ مترمربع در حال اجراست.

مدیر هماهنگی ترویج  جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه زنان، ۵۰ درصد جمعیت روستاها را تشکیل می دهند، گفت: توانمندسازی و حمایت از فعالیت های زنان، موجب شکوفایی استعدادهای این قشر از جامعه، درخشش آنان در عرصه های مختلف و توسعه و رونق بخش کشاورزی منطقه می شود.

در این همایش علی دیانتی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب نیز گفت: به منظور توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی باید ابزار و زیر ساخت های لازم برای تولید محصولات کشاورزی نیز در اختیار این ‌‌بخش قرار گیرد. آب از مهمترین منابع مورد نیاز برای تولید محصول می باشد که عملاً جهاد کشاورزی هیچ نقشی در مدیریت، ذخیره و توزیع آن ندارد.

وی افزود: موفقیت در امر تولید، تأمین زیرساخت ها، همکاری، مشارکت و تعامل سازنده نهادها و ارگانهای دخیل در امر تولید از جمله جهاد کشاورزی، اداره امور منابع آب، بانک های عامل، کارخانجات و مراکز تولید، تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی بویژه شرکت پخش فرآورده های نفتی و…را می طلبد.

دیانتی اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر و اجرای برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان  و به تبع آن در شهرستانها قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب تصریح کرد: امسال بیش از ۳۷ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به گیاهان دارویی شامل: ۵.۵ هکتار زعفران، ۱۱.۵ هکتار گل محمدی و ۲۰ هکتار انواع گیاهان دارویی اختصاص یافته و سالانه بیش از ۳۸۰ تن انواع گیاهان دارویی در این شهرستان تولید می شود. نعنا، پونه، بادرشبو، آویشن و پنیرک گیاهان دارویی غالب شهرستان میاندوآب می باشند که به صورت تر، خشک و یا تهیه عرقیجات به بازار عرضه می شوند.

دیانتی ابراز کرد: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های بالقوه و پتانسیل ارزشمندی در راستای ایجاد اشتغال در منطقه است.

وی افزود: یک کارخانه تولید عرقیات گیاهی و یک واحد خشک کنی و بسته بندی گیاهان دارویی در شهرستان میاندوآب بمنظور فرآوری گیاهان دارویی فعال است. همچنین تعداد قابل توجهی از واحدهای فرآوری گیاهان دارویی بصورت خانگی در شهرستان فعال می هستند.

دیانتی ابراز امیدواری کرد با تکمیل زنجیره های تولید و فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان میاندوآب، صادرات این گیاهان توسعه و رونق یابد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با ۷۲۷ نفر عضو و اعتبار دولتی ۷۵۰۰ میلیون ریال در شهرستان میاندوآب، خواستار حمایت مسئولین استانی از تأسیس و راه اندازی صندوق مادر حمایت از توسعه فعالیتهای زنان روستایی در این شهرستان شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.