×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید بیش از ۳۳۴ تن انواع گیاهان دارویی در میاندوآب

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، به نقل از ایسنا، علی دیانتی روز ۳۱ تیرماه در بازدید از مزارع گیاهان داروئی روستاهای یوزباشکندی و ممدل این شهرستان اظهار کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر و اجرای برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر، همواره یکی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب تصریح کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۲۸ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت گیاهان دارویی شامل ۵.۳ هکتار زعفران، ۷.۵ هکتار گل محمدی و ۱۵.۵ هکتار سایر گیاهان دارویی اختصاص یافته است و سالانه بیش از ۳۳۴ تن انواع گیاهان دارویی در این شهرستان تولید می شود.

وی بیان کرد: نعناع، پونه، بادرشبو، آویشن، پنیرک و … گیاهان دارویی غالب شهرستان می باشد که بصورت تر و خشک یا تهیه عرقیات به بازار عرضه می شوند. وی همچنین خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی در جریان سال ۹۸ مبلغ ۱۵۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه با عاملیت بانک توسعه تعاون و پست بانک، تسهیلات کم بهره بانکی و مبلغ ۳۸۰ میلیون ریال نیز یارانه بلاعوض دولتی به متقاضیان پرداخت شده است.

دیانتی ادامه داد: توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از ظرفیت های بالقوه و ارزشمندی در راستای ایجاد اشتغال در منطقه است. افزایش بازدهی و اررش افزوده گیاهان دارویی در گرو توسعه کشت، بسته بندی مناسب، بازاریابی و برنامه ریزی برای صادرات این محصولات است .وی افزود: یک کارخانه تولید عرقیات گیاهی و یک واحد خشک کنی و بسته بندی گیاهان دارویی در شهرستان میاندوآب به منظور جذب و فرآوری گیاهان دارویی تولیدی فعال است.

دیانتی تصریح کرد: همچنین تعداد قابل توجهی از واحدهای تولید عرقیات و گیاهان دارویی خشک و تر بصورت خانگی در شهرستان فعال هستند.رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاطر نشان کرد: جهت توسعه کشت گیاهان دارویی، طرح ملی توانمند سازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی در ۵ روستا توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در حال اجرا است.

دیانتی ادامه داد: این طرح به صورت الگویی با مشارکت زنان روستایی در قالب ۵ سایت اجرا می شود که سلامت محصول تولیدی یکی از اولویت های مهم طرح است و در جریان سال جاری تعداد ۶ کارگاه و دوره آموزشی– ترویجی با عنوان کشت گیاهان داروئی به مدت ۸۷ نفر روز تاکنون برای زنان روستایی جامعه هدف طرح مذکور برگزار شده و برگزاری دوره های آموزشی تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: علاوه بر این طرح، جهاد کشاورزی اقدام به اجرای طرح اشتغال زایی (روستای بدون بیکار) نموده است که در بین زیر شاخه های اشتغال ۱۲ نفر برای کشت گیاهان دارویی اعلام آمادگی نموده اند که جهت پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده اند.

دیانتی عنوان کرد: امروزه تمایل و رغبت به مصرف گیاهان دارویی در بین مردم افزایش یافته است. از گیاهان دارویی نه تنها در طب سنتی برای تسکین درد و درمان بیماریها استفاده می شود؛ بلکه در صنایع کنسرو سازی، نوشابه، عطر، غذایی، دارویی و بهداشتی نیز استفاده می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.