×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۱۵۰ هکتاری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، «علی‌ اصغر زارعی» افزود: ۲ هزار و ۸۹۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت انواع گیاهان دارویی قرار دارند که شامل ۳۹۴ هکتار زعفران‌ کاری، یک‌ هزار و ۲۵۰ هکتار کشت گل محمدی و یک‌ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی زیر کشت انواع گیاهان دارویی است و پیش‌بینی می شود عرصه‌های کشت گیاهان دارویی استان در سال جاری از مرز سه هزار هکتار بگذرد.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته بر اساس برنامه‌ها ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت زعفران، ۸۰ هکتار گل محمدی و ۷۵ هکتار به کشت انواع گیاهان دارویی استان مرکزی افزوده‌ شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، آویشن، مریم گلی و نعنا فلفلی را از جمله گیاهان دارویی کشت شده در اراضی کشاورزی این استان عنوان کرد و گفت: سالانه ۲ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی و یک‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران از سطح اراضی کشاورزی این استان برداشت می‌شود.

زارعی خاطرنشان کرد: استان مرکزی با این میزان تولید گل محمدی رتبه پنجم کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده‌ است.

وی ادامه داد: ۶ کارگاه فرآوری و اسانس‌گیری گیاهان دارویی و تعدادی شرکت دانش بنیان در زمینه فرآوری و صادرات گیاهان دارویی در استان مرکزی فعالیت دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: حمایت از کشت گیاهان دارویی در راستای کاهش و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در کشور از جمله برنامه‌های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی بوده و بر این اساس سالانه تسهیلات ارزان قیمت و یارانه‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

زارعی، ایجاد اشتغال در هر هکتار از اراضی زیر کشت گیاهان دارویی استان مرکزی را سه نفر عنوان کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی در استان برای هشت هزار و ۶۸۲ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.

وی با یادآوری کشت انواع گیاهان دارویی در ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور، گفت: ۶۸ هزار هکتار این اراضی زیر کشت گیاهان دارویی، ۱۱۳ هزار هکتار زیر کشت زعفران و ۲۴ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیشتر تولید گیاهان دارویی در داخل کشور مصرف و مقدار کمی از این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود.

زارعی ارزش صادرات گیاهان دارویی در سال ۹۷ را حدود ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: زعفران، زیره سبز، خاکشیر و انواع صمغ گیاهان از جمله عمده گیاهان دارویی از کشور است.

وی ادامه داد: عمده تولیدات گیاهان دارویی کشور به‌ صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود که فرآوری و صادرات محصولات فرآوری شده در این حوزه افزایش ۱۱ برابری درآمد ارزی را برای کشور به همراه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سودآوری بالا نسبت به سایر کشت محصولات کشاورزی، کاهش مصرف آب، تولید ماده خام برای صنایع آرایشی، دارویی و بهداشتی، ارز آوری و جلوگیری از خروج ارز برای واردات دارویی‌های خارجی از جمله مزایای کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی کشور و این استان است.

کشت و فرآوری گیاهان دارویی یک صنعت نو ظهور در کشور و جهان بوده و این صنعت سالانه ۱۵ و پنج دهم درصد از میزان تجارت جهانی را به خود اختصاص داده‌است.

تجارت گیاهان دارویی در جهان اکنون ۱۰۷ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار و سال ۲۰۵۰ به بیش از پنج هزار میلیارد دلار افزایش یابد.

با توجه به استقبال گسترده از گیاهان دارویی سرمایه در گردش بازار این گیاهان در جهان حدود ۱۲۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با صنعت تمام تبادلات صنعت فرش که سالانه حدود پنج میلیارد دلار است جای بسیاری برای فعالیت در این زمینه وجود دارد.

کشور چین، هند، مصر، آلمان و آمریکا از جمله صادرکنندگان عمده گیاهان دارویی و کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه، کره جنوبی و ژاپن از جمله واردکنندگان عمده این گیاهان هستند.

کشت گیاهان دارویی در هر هکتار از اراضی کشاورزی کشور و استان مرکزی برای سه نفر به‌صورت مستقیم اشغال ایجاد می کند.

موقعیت جغرافیایی ایران موجب شده کشور به عنوانی یکی از کشورهای مطرح در زمینه کشت گیاهان دارویی در جهان مطرح باشد.

اکنون ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان در ایران شناسایی شده و این مهم موجب شده که کشور از شرایط مناسب برای کشت انواع گیاهان دارویی برخوردار باشد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.