×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شربت های گیاهی برای جلوگیری از گرمازدگی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، در فصول گرم سال به دلیل شدت گرمای هوا، قوت هاضمه معده کاهش می‌یابد؛ بنابراین باید از غذاها و نوشیدنی‌های سبک که هضم راحتی دارند استفاده کرد.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در ادامه به دستور تهیه شربت‌هایی برای استفاده در روزهای گرم اشاره می‌شود:

 

شربت‌ زرشک

ابتدا یک کیلو شکر و ۴ لیوان آب را روی حرارت قرار دهید تا قوام بیاید و کمی غلظت پیدا کند، سپس یک کیلو زرشک پاک شده را به این شهد اضافه کنید. پس از آنکه کمی جوشید شعله را کاملا کم کرده و در این زمان گلاب و سایر عرقیجات را اضافه کنید. اکنون حرارت را کاملا کم کرده و دم کنی روی قابلمه قرار دهید، پس از مدت کوتاهی آن را خاموش و صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. زرشک مقوی معده گرم مزاجان است و باعث رفع تشنگی می‌شود اما مصرف زیاد این شربت برای افراد با غلبه سردی و ضعف سیستم عصبی مناسب نیست.

 

شربت‌ عناب

ابتدا ۸۰۰ گرم عناب خشک را زخمی کنید و ۱۲ ساعت در آب بخیسانید. سپس آنها را در ۴ لیتر آب بجوشانید تا بپزد. سپس عناب‌ها را له کرده و مایع به دست آمده را صاف کرده و شکر در آن بریزید و دوباره کمی بجوشانید تا شربت عناب به دست آید. هنگام نیاز به مصرف نیم استکان از آن را در یک لیوان آب خنک حل کرده و بیاشامید.

این شربت برای پاکسازی و تصفیه خون بسیار مفید است. همچنین افرادی که به دلیل غلبه خلط دم، حجامت می‌کنند بهتر است قبل از حجامت به مدت ۱۵ روز از این شربت میل کنند. مصرف عناب و در برخی موارد شربت آن در افرادی که معده‌های سرد و بیمار دارند باعث نفخ می‌شود؛ در این صورت می‌توان از کمی عسل استفاده کرد.

 

شربت‌ تمرهندی

تمرهندی تازه را از هسته و لیف‌ های آن پاک کنید و در مقدار مناسب آب ریخته و بگذارید شب تا صبح بماند. سپس در حرارت ملایم جوشانده تا تمرهندی کاملا پخته و له شود. سپس شربت به دست آمده را صاف نموده و هم وزن تمرهندی، قند اضافه کنید و بگذارید تا به قوام بیاید.

مقدار مصرف این شربت ۷۰ گرم در هر وعده است که همراه با آب به میزان دلخواه میل می‌شود. این شربت موجب تسکین تهوع ناشی از صفرا و لینت شکم شده و باعث کاهش عطش می‌گردد و صفرا و اخلاط سوخته را از بدن دفع می‌کند.

 

 ماءالشعیر طبی

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، ۷۵ گرم جوی پوست کنده سالم را با ۱۰ لیوان آب با حرارت ملایم آهسته بجوشانید تا وقتی که جوها به حالت شکفته و کاملا پخته برسند. این زمان به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن تا این ترکیب سرد نشده آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. حداکثر دو روز در یخچال قابل نگهداری است‌.

نوشیدن این مایع می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی و تحلیل رطوبات، فرد را محافطت کند. البته کسانی که معده سرد یا تر دارند بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنند و سپس بنوشند. ماءالشعیر طبی نباید غلیظ و ژله‌ای شود وگرنه تاثیر معکوس خواهد داشت. اگر جو کاملا مرغوب باشد رنگ ماءالشعیر به سرخ ملایم و کمرنگ مایل می‌شود.

 

شربت‌ به‌

به شکر، به، نصف استکان آب لیمو و ۴ پیمانه آب نیاز داریم. آماده کردن این شربت در فصل پاییز صورت می‌گیرد که در بازار موجود باشد. به را تمیز کرده و بشویید و آن را رنده یا ۴ قاچ‌ کنید و به طور کامل آب گیری کنید. شکر را با ۴ لیوان آب مخلوط کرده و بگذارید ۲ تا ۳ جوش بزند و بعد شربت را از صافی رد کنید. آب به را با شربت از صافی رد شده مخلوط کنید و روی اجاق گاز بگذارید تا چند جوش بزند و شربت قوام بیاید. سپس آب لیمو را اضافه کرده بعد از یکی دو جوش آن را از روی گاز بردارید و در شیشه‌های تمیز بریزید و اجازه دهید شربت خنک شود. این شربت خنک کننده و نشاط آور بوده و تقویت کننده معده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.