×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با مزاج میوه‌ های بهاری و تابستانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی، درباره فواید و مضرات میوه‌های تابستان اظهار کرد: برخی از میوه‌های فصل بهار و تابستان دارای مزاج‌های مختلفی هستند.

او افزود: به صورت کلی هرچه میوه رسیده‌ تر باشد نسبت به میوه نارس مزاج گرم تری دارد، برای مثال مزاج چغاله بادام نسبت به میوه رسیده آن سردتر و خشک‌تر بوده در حالی که بادام درختی رسیده دارای مزاج معتدل و تر است.

حاجی حیدری تصریح کرد: با اینکه مزاج گوجه سبز سرد است، ولی هرچه میوه آن رسیده و آبدار می‌شود از سردی و خشکی آن کاسته خواهد شد، همچنین مزاج آلبالو که معمولا در اواخر بهار در مناطق معتدل به دست می‌آید سرد و خشک بوده و برای رفع عطش و کاهش حرارت بدن در تابستان و خصوصا به صورت شربت برای فرو نشاندن عطش و رفع مضرات گرمای تابستان مفید است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: مزاج گیلاس بر خلاف آلبالو گرم و‌ تر بوده و برای گرفتگی و خشونت صدا مفید است. این میوه دارای خاصیت ملین بوده و برای پاکسازی بدن مفید است، ولی مصرف زیاد آن برای معده مضر خواهد بود.

حاجی حیدری گفت: به صورت کلی میوه‌ های آلبالو، چغاله بادام، گوجه سبز، هندوانه و غوره دارای مزاج سرد بوده و میوه‌های گیلاس، زردآلو، توت سفید و خربزه دارای مزاج گرم هستند.

او با بیان اینکه اغلب میوه‌ های فصل بهار خاصیت ملینی دارند، تاکید کرد: این قبیل از میوه‌ها برای یبوست و پاکسازی بدن خصوصا دستگاه گوارش مفید هستند. فصل زمستان از دیدگاه طب سنتی به علت سردی هوا و افزایش قوه هاضمه و افزایش اشتها نسبت به فصول بهار و تابستان مواد زائد بیشتری در بدن انباشته می‌شود: بنابراین استفاده از میوه‌های فصل بهار که نسبتا دارای غذاییت کم و ایجاد لینت می‌کند بدن را از مواد زائد و انباشته پاکسازی کرده و به حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های آلرژیک و پوستی کمک می‌کنند.

حاجی حیدری بیان کرد: میوه‌های بهاری سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند A و B و C و آنتی اکسیدان و فیبر هستند و برای پیشگیری از بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفس و افزایش سطح ایمنی بدن نقش مهمی دارند ولی به علت غذاییت و کالری کم، باعث پاکسازی بدن شده و به لاغری کمک می‌کند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در طب سنتی توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از خوردن میوه، از نوشیدن آب پرهیز شود. بهترین زمان خوردن میوه در فاصله بین دو وعده غذایی یا دو ساعت بعد از غذاست.

افراد سرد مزاج و افرادی که معده سرد و ضعیفی دارند از زیاده روی در مصرف میوه‌ های فصل بهار پرهیز کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.