×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهبود عملکرد کبد با گیاه دارویی کبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از پژوهشکده گیاهان دارویی، میوه های گیاه کبر (Capparis spinosa) بعضا درکشور برای مصارف محدود غذایی (تهیه ترشیجات) استفاده می شود و به دلیل شباهت ظاهری میوه ها، در برخی نقاط به اشتباه آن را به نام هندوانه ابوجهل میشناسند. در حالی که از این امر اشتباه باید اجتناب کرده و دو گیاه کاملا متفاوت هستند.

اقبال جاسمی کارشناس گروه فارماکولوژی و طب کاربردی این پژوهشکده با اشاره به این که این گیاه دارای چندین ترکیب شیمیایی فعال می باشد اظهار کرد: یکی از مهمترین ترکیبات موجود در آن فلاونوئید است.

ریشه و جوانه های مولد گل آن دارای پکتین، ساپونین، نوعی اسانس (به مقدار بسیار جزیی)، یک ماده ی رزینی، رامنوگلیکوزید و ماده ای به نام کاپارین می باشد.

جاسمی عنوان کرد:  گیاه کَبَر درطب سنتی به عنوان داروی محرک کبدی و باعث بهبود عملکرد کبد می شود و در موارد تصلب شرائین و کـاهش نفـخ بـه کـار گرفته شده و به عنوان یـک ضـد رومـاتـیـسم از آن بهره گرفته می شود.

استفاده از آن بــه عـنـوان یـک مدر (دیورتیک)، عامل دفع کرم ها و تقویت کننده نیز گزارش شده است.

جاسمی اظهار کرد:  پوست ریشه این گیاه، فعال ترین قسمت آن بوده و به علت گـرم و خـشـک بــودنش بــه عنــوان یــک قـابــض و از بـیــن بـرنــده ی سـردی استفاده می شود.

همچنین جوشانده پـوست ریشـه آن در طـب سنتی برای رفع تجـمع مایـع سـروز در حفرات یـا بافت ها، آنمی، آرترایتیس و نقرس استفاده می شود.

وی بیان کرد: به این گیـاه خـاصـیـت ضد سـلی نیـز نـسـبــت داده شده است چرا که پوست آن تلخ و خلط آور بوده و در ناراحتی های طـحـالی، کلیـوی و کبـدی تجویز می شـود.

 از آن جا که این گیاه سرشار از سدیم است، بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماران قلبی باید در مصرف آن احتیاط کنند.

وی گفت: این گیاه برای سیستم گوارشی مفید بوده، از اسهال پیش گیری و اشتها را زیاد می کند. حاوی ریـز مغـذی، آنتـی اکسیدان و ویتامین های فراوانی است. منبع عالی کوئرستین بوده که نوعی آنتی اکسیدان عالی است.

کوئرستین، خاصیت ضـد باکتریـایی، ضـد سرطانی، ضدالتهابی و ضد درد دارد.

این کارشناس پژوهش تاکید کرد: نوعی ترکیب فلاونوئیدی موجود در این گیاه، مویرگ ها را تقویت می کند و مانع تشکیل لختگی خون می شود.

همچنین بررسی ها بر روی ریشه های این گیاه نشان داده است که عصاره حاصـل از ریشه این گیاه خاصیت ضد میکروبی قابل توجهی از خود نشان می دهـد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.