×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تفاوت حجامت با زالو درمانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مامک هاشمی‌حبیب‌ آبادی، مطرح کرد: حجامت و زالو درمانی ممکن است از نظر ظاهر شباهت های داشته باشند چراکه مشاهده می شود از محل حجامت و زالو درمانی خون خارج شده است اما حجامت بعضی از اثرات زالو درمانی را ندارد به طوریکه در حجامت فقط ماده بدن خارج و در زالو درمانی علاوه بر خروج خون، مواد بزاق زالو به داخل بدن تزریق می شود.

وی افزود: در حجامت معمولاً هدف فقط اخراج خون است، اما اگر آن ناحیه به علت کوچکی محل مورد نظر یا موقعیت آناتومیک خاصش به هیچ عنوان امکان قرارگیری لیوان حجامت را نداشته باشد مثلا ناحیه انگشتان، با وجود اینکه هدف فقط اخراج خون و ماده است، زالو درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: در عضوی که پیوند زده می شود، بعد از جراحی در دو طرف خط برشی که بخیه زده شده، زالو درمانی برای ترمیم بهتر پیوند انجام می گیرد، چراکه مواد داخل بزاق زالو باعث تسریع سلول‌ سازی، رگ سازی و ترمیم می شود اما حجامت نمی‌تواند این کار را برای ما انجام دهد.

وی با بیان اینکه انواع سردرد در دیدگاه طب سنتی بسیار متفاوت تر از تقسیم بندی سردردها در پزشکی رایج است، اظهار کرد: در طب سنتی سر درد ها انواع مختلفی دارند که ممکن است برای تعدادی از این سر درد ها حجامت و زالو درمانی اثر گذار باشد اما برای همه سردردها مؤثر نیست.

هاشمی‌حبیب‌ آبادی خاطرنشان کرد: بنابراین براساس هدف درمانی که داریم ممکن است فقط حجامت مورد نیازمان قرار بگیرد یا فقط زالو احتیاجمان شود و امکان دارد یک منطقه ای باشد که ما حداقل اثر حجامت را بخواهیم و به دیگر فواید اضافه تر زالو نیاز نداشته باشیم اما به علت وضعیت آناتومیک منطقه که انجام حجامت ممکن نباشد، از زالو استفاده کنیم.

وی یادآور شد: بر این اساس درمان هر بیماری در طب سنتی اعم از سردرد، کمردرد، مشکل معده، مشکل خواب و اختلالات روانی یا هر بیماری دیگر، در گام نخست اصلاح سبک زندگی است که مهمترین جزء آن اصلاح تغذیه است و در مراحل بعدی تجویز داروها و در آخر درمان های عملی شامل بادکش، حجامت، زالو درمانی و ماساژ و اقدامات دیگر توصیه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: می توانیم بگوییم حجامت برای درمان بیماری های ناشی از غلبه حرارت و خون در بدن نظیر کهیر، ضایعات پوستی قرمز و خارش دار، جوش، آکنه و غلظت خون کاربرد دارد و طبق اصول طب سنتی استفاده از زالودرمانی همیشه زمانی انجام می‌گیرد که حتماً قبل از آن پاکسازی بدن به وسیله دارو و روش های عملی دیگر مثل ایجاد اسهال و انجام حجامت انجام شده باشد.

وی در ادامه بیان کرد: زالو درمانی مانند جارو برقی است که با قرار گرفتن در هر محلی مواد را به سمت خودش می‌کشاند بنابراین اگر پاکسازی کل بدن انجام شود مواد زائد را به ناحیه مورد نظر کشانده و اگر پاکسازی مناسب قبل آن انجام نشده باشد می تواند باعث مشکلاتی در آن ناحیه شود بنابراین کسانی که مثلا برای جوش صورت بخواهند از زالو استفاده کنند در ابتدا باید فرآیند جوش زدنشان متوقف و پاکسازی ها انجام شده باشد سپس برای اینکه آثار و لکه های باقیمانده جوش روی صورت درمان شود می‌توان از زالو استفاده کرد.

این دکترای تخصصی طب‌سنتی اظهار کرد: افرادی که جوش زدنشان فعال باشد و زالو بیندازند ممکن است جوش ها برای مدت کوتاهی خوب شود اما بعد از مدتی به وضع قبلی یا حتی بدتر برمی گردد، یا ممکن است جوش ها اصلا بهتر نشود چراکه زالویی که روی صورت و محل جوش قرار داده می شود، نمی تواند فرآیند جوش زدن را در کل بدن اصلاح کند بلکه می تواند در آن فقط موضع نقش ترمیم کننده را بگیرد.

وی در پایان اعلام کرد: فاکتور رشد سلولی و رگ‌ سازی بزاق زالو فرآیند ترمیم را تسریع می کند و منجر به این می شود که پوست لایه های جدیدی را بسازد، در نتیجه رنگ پوست روشن و شفاف شده و یک روش طبیعی برای رفع و پیشگیری از چین و چروک و جوانسازی محسوب می شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.