×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تدابیر طب سنتی برای مقابله با کرونا در فصل پاییز

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سید ابو الفتح شیرمردی در خصوص تدابیر طب سنتی در فصل پاییز برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری، اظهار کرد: به طور کلی مزاج فصل پاییز سرد و خشک است، برای اینکه به بیماری‌های سرد و خشک در این فصل از جمله سرماخوردگی، انواع بیماری تنفسی، آنفلوآنزا، آلرژی، برونشیت، سینوزیت و … مبتلا نشویم باید به مصرف موادغذایی گرم و تر پناه ببریم.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری افزود: معمولا افراد با شروع فصل پاییز فکر می‌کنند هوا هم‌چنان مانند تابستان گرم است و لباس مناسب این فصل را بر تن نمی‌کنند و با سرد شدن یکباره هوا دچار سرماخوردگی می‌شوند، بنابراین در این فصل باید غذای گرم استفاده کنند و لباس گرم بپوشند و بدن، پیشانی، گردن و داخل بینی را با روغن کنجد روغن‌ مالی کنند.

وی با تاکید بر اینکه باد سرد پاییزی به شدت بیماری‌آور است، خاطرنشان کرد: برای اینکه در فصل پاییز به بیماری دچار نشویم باید از غذاهای گرم و خون‌ ساز از جمله گوشت قرمز گوسفند، بره، شتر، گوشت پرندگانی از جمله کبک و بلدرچین، انواع حبوبات، شیره خرما و انگور، انواع فرنی، شیربرنج، مرباهای گرم، میوه‌های شیرین، میوه‌های خشک، نخودچی، مویز، انجیر و توت خشک استفاده کنیم.

شیرمردی با اشاره به اینکه برخی از افراد در فصل پاییز با مشکل یبوست مواجه می‌شوند، عنوان کرد: این افراد باید از داروهای خوراکی ملین از جمله انجیر، آلو بخارا، کدو حلوایی، روغن زیتون، عسل، شکر سرخ و قهوه‌ای استفاده کنند.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبع ویروس کرونا در ابتدا گرم و سپس سرد است، یادآور شد: این ویروس ناشناخته در ابتدا ریه را می‌سوزاند سپس ریه را تر و در ریه آسیب‌دیده سرمایه‌گذاری می‌کند، بنابراین برای پیشگیری و مقابله با این ویروس بهترین راهکار استفاده از موادخوراکی است که این دو طبع را پوشش بدهد.

وی بادرنجبویه، اسطوخودوس، آویشن، گل گاوزبان، سنبل الطیب، مرزن جوش و روغن بنفشه را برای پیشگیری از ویروس کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی مفید عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری موثر باید بر مصرف این گیاهان مداومت داشت، همچنین با روغن سیاه دانه قفسه سینه، پهلو و پشت سینه را گرم و ماساژ دهند.

شیرمردی با بیان اینکه حجامت یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است، عنوان کرد: تجربه ثابت کرده افرادی که در ابتدای پاییز حجامت کرده‌اند در ایام پاییز و زمستان به بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی دچار نشده‌اند، این موضوع برای پیشگیری از کرونا نیز می‌تواند موثر باشد.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: افراد در فصل پاییز از خوردن غذاهای سرد مانند غذاهای کنسرو شده، بادمجان، قارچ، ترشیجات سرد، گوجه فرنگی، میوه‌های ترش، آب سرد، لبنیات پرهیز کنند.

وی ادامه داد: افراد همچنین برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های روحی و روانی فصل پاییز از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس و … می‌تواند از دمنوش گیاه اسطوخودوس استفاده کنند، این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

شیرمردی واریس، بواسیر، هموروئید، سکته قلبی و انسداد عروق را از دیگر بیماری‌های فصل پاییز عنوان کرد و یادآور شد: انار از انسداد عروق جلوگیری می‌کند و باتوجه به اینکه این میوه فرح‌بخش است ضد صفرا و سودا هم هست، خوردن مرکبات، سبزیجات و میوه‌جات نیز برای رقیق شدن خون در این فصل توصیه می‌شود.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اکسیژن خون در فصل پاییز کاهش پیدا می‌کند، توضیح داد: همچنین بالا بودن ارتفاع در شهرکرد و استفاده از ماسک نیز این مسئله را تشدید می‌کند، بنابراین افراد روزانه از کند خوراکی به صورت جویدنی و حل شده در آب گرم استفاده کنند تا ریه‌های آن‌ها پر از اکسیژن باشد.

وی در پایان با بیان اینکه باد سرد عوارض زیادی برای بدن دارد، گفت: کسانی که می‌خواهند به بدن درد و پادرد در این فصل مبتلا نشوند از گیاهان دارویی مناسب و روغن‌مالی استفاده کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.