×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چلغوز؛ گیاهی سرشار از مواد معدنی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، گیاه Pinus gerardiana با نام انگلیسی Chilgoza Pine گونه ای از جنس گیاه کاج است که بومی کشورهای پاکستان، افغانستان و نواحی هیمالیا است و در ایران به صورت خودرو دیده نمی‌شود.

امروزه بذرهای این گیاه با نام عمومی چلغوز یا کلغوز به صورت وارداتی در بازار ایران وجود داشته و عرضه می‌گردد. برگ های درخت چلغوز سوزنی شکل و دانه های آن پر چرب و سرشار از اسید های چرب غیر اشباع مفید و همچنین اسید های آمینه ضروری برای بدن است. این دانه خواص و فواید فراوانی دارد و لذا استفاده از این گیاه برای سلامتی بدن انسان بسیار موثر است.

دکتر سعید توکلی، مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی و عضو هیات علمی این پژوهشکده با اشاره به این که طبع این گیاه گرم است، عنوان کرد: گیاه چلغوز به دلیل داشتن منیزیم موجب از بین رفتن بیخوابی های شبانه می شود. همچنین پتاسیم و منگنز موجود در چلغوز موجب تعادل فشار خون شده و دردهای عضلانی، تنش، اضطراب و خستگی مفرط را از بین برده و موجب رفع سنگ مثانه می شود.

وی، مهم‌ترین خاصیت این گیاه دارویی را تقویت سیستم ایمنی، افزایش عملکرد مغز، تقویت حافظه و درمان تیرگی پوست برشمرد و تاکید کرد: چلغوز با چربی‌ها و فیبری که دارد موجب کاهش اشتها شده و در نتیجه کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.

چلغوز سرشار از تک چربی اشباع نشده است. این نوع چربی علاوه بر کاهش کلسترول خون، موجب حفاظت از سرخرگ ها از هرگونه آسیب و در نتیجه باعث جلوگیری از حملات قلبی می شود.

دکتر توکلی خاطر نشان کرد: چلغوز منبع عالی از پتاسیم و منگنز و سرشار از ویتامین E ,K، نیاسین و فیبر است. وجود این مواد مفید در این دانه موجب تعادل در سطح فشار خون و حفظ سلامت قلب می شود. چلغوز دارای میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها است که این عامل موجب حافظت سلول های بدن از آسیب های رادیکال های آزاد می شود.

دکتر توکلی تاکید کرد: چلغوز منبع غنی از آهن است که موجب افزایش گلبول‌های قرمز بدن می‌شود.

وجود ویتامین A و E در چلغوز برای سلامت چشم و پوست موثر و مفید است. این گیاه در درمان بیماری‌های کلیوی، کبد، سرماخوردگی و دردهای عضلانی بسیار موثر بوده و چربی غیراشباع موجود در چلغوز در زمان مصرف سکته قلبی، تپش قلب و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

مصرف گیاه چلغوز به دلیل وجود چربی غیراشباع و اسیدآمینه باعث تقویت حافظه، چشم و سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.