×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش درد های پس از زایمان با اسانس شوید

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، پس از زایمان تغییرات آناتومیکی، هورمونی و فیزیولوژیکی که در دوران بارداری ایجاد شده‌ اند، به حالت قبل از حاملگی بر می‌گردند و یک مشکلاتی که در روند این بازگشت به وجود می‌آید، دردهای پس از زایمان است. این دردها شبیه دردهای زایمان هستند و معمولا سه تا چهار روز و به ندرت تا یک هفته پس از زایمان ادامه پیدا می‌کنند.

درد پس از زایمان ممکن است مانع شیردهی موفقیت‌ آمیز شود و توانایی مادر برای مراقبت از نوزاد را کاهش می‌دهد. همچنین درد شدید پس از زایمان می‌تواند خطر بروز افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. به همین دلایل کنترل درد پس از زایمان اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در بازگشت زن به زندگی طبیعی اثرات قابل توجهی داشته باشد.

برای کنترل این دردها روش‌های مختلفی عنوان شده است. یکی از گیاهانی که برای کاهش درد مطرح می‌شود گیاه شوید است. با توجه به اهمیت کنترل درد پس از زایمان، پژوهشگران در مطالعه‌ای تاثیر استفاده از عصاره شوید را در کاهش درد بعد از زایمان بررسی کردند و تاثیر آن را با داروی مفنامیک اسید مورد مقایسه قرار دادند.

برای انجام این مطالعه ۱۰۸ زن که در بیمارستان رازی اهواز به روش طبیعی زایمان کرده بودند و از درد متوسط تا شدید بعد از زایمان شکایت داشتند، به صورت تصادفی به دو گروه ۵۴ نفره تقسیم شدند. برای یک گروه هر شش ساعت تا چهار بار اسانس شوید و برای گروه دیگر به همان میزان مفنامیک اسید (داروی مسکن متداول در بیمارستان) تجویز شد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که اسانس شوید همانند مفنامیک اسید در کاهش طول مدت درد موثر است. همچنین مشخص شد که اسانس شوید سریع‌ تر از مفنامیک اسید می‌تواند دردهای پس از زایمان را کاهش دهد.

از محدودیت‌های این مطالعه می‌توان به تاثیر عوامل روانی در آستانه درد، تفاوت‌ها فردی و عینی نبودن درد اشاره کرد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند اسانس شوید به دلیل داشتن اثری مشابه مفنامیک اسید در کاهش مدت درد بعد از زایمان و همچنین شروع زود هنگام اثرات ضد دردی آن نسبت به مفنامیک اسید، می‌تواند برای تسکین درد بعد از زایمان مورد مصرف قرار گیرد.

در انجام این مطالعه فاطمه خیریت، میترا تدین نجف آبادی، پروانه موسوی، محمد حسین حقیقی‌زاده و فروغ نامجویان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه فروردین‌ ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه اثر اسانس شوید و مفنامیک اسید بر مدت درد بعد از زایمان: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده» در مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.