×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خرفه؛ گیاهی برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دکتر رضا غفارزادگان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای کلیه مسلمانان در این ماه پرفضیلت، عنوان کرد: خرفه به عنوان غذای برتر آینده معرفی مـی شـود، چـرا کـه دارای بسیاری از ترکیبات مغذی و غنی از آنتی اکسیدان و اسید های چرب می باشد. از آنجا که حدود ۷۰ درصد از بدن ما را آب تشکیل می دهد، اهمیت آن را نمی توان نادیده گرفت. کمبود آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی از جمله خستگی، سرگیجه، سردرد و عدم تمرکز شود.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درخصوص خواص این گیاه اظهار کرد: مصرف خرفه، خشکی، گرمی و حرارت بدن را فرو نشانده، در برطرف شدن و تسکین دردهای ناشی از حرارت و گرمی بدن و درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری موثر است و برای رفع و پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان بسیار مفید بوده و توصیه می شود که از شربت حاوی تخم خرفه یا سبزی خرفه در وعده افطار و سحر جهت رفع تشنگی و خواص بین نظیر آن استفاده شود.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که این گیـاه مصـرف می‌شود شیوع پایین سرطان و بیماری قلبی گزارش شده اسـت که احتمالاً به علت وجود اسـیدهای چـرب امگـا ۳ موجـود در خرفه است. مواد موثره این گیاه شامل اگزالیک اسید، کینامیک اسید، کافئیک اسید، مالئیک اسید، اسید سیتریک، کومارین ها، فلاونوئیدها، آلانین،تانن، آلفا لینولئیک اسید و گلیکوزوئیدهای منوتروپینی می باشد و مشخص شده که آلکالوئیدها از جمله مهم ترین مواد شیمیایی این گیاه می باشد.

غفارزادگان بیان کرد: خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین A ،B1 ،B2 ،C ،E ،بتا کاروتن و سایراسید آمینه های ضروری است. همچنین این گیاه منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، مس و پتاسیم می باشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.