×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تدابیر طب سنتی جهت تغذیه در ماه مبارک رمضان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سید ابوالفتح شیرمردی درخصوص افرادی که با روزه گرفتن دچار معده درد می‌شوند، اظهار کرد: این افراد موقع سحر مقداری ترنجبین و خاکشیر مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهند، هنگام افطار نیز یک لیوان عرق نعناع با نبات یا عسل میل کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: افراد روزه‌دار سعی کنند بلافاصله بعد از خوردن سحری نخوابند و خواب خود را به یک ساعت پس از خوردن سحری موکول کنند، به‌منظور جلوگیری از بوی نامطبوع دهان نیز پس از مسواک زدن دهان را با آب و نمک شست‌وشو دهند.

وی با اشاره به اینکه دیابتی‌ها اصولا مشکلی برای روزه‌داری ندارند، یادآور شد: این افراد حتما باید تحت نظر پزشک معالج تصمیم به روزه گرفتن یا نگرفتن داشته باشند.

شیرمردی با بیان اینکه کسانی که مشکل کلیوی دارند می‌توانند با مجوز پزشک روزه بگیرند، اظهار کرد: افرادی که سنگ کلیه داشته اما سنگ در حد سنگریزه باشد، باید موقع سحر یک استکان عرق خارشتر بخورند اما در هر صورت برای روزه گرفتن نظر پزشک معالج اهمیت دارد.

این محقق طب سنتی با تاکید بر خوردن خورشت در وعده سحری، گفت: از خورشت‌هایی مانند کدو، خورشت آلو یا خورشت بامیه استفاده شود، در وعده سحری به هیچ وجه ماهی مصرف نشود و بهتر است در این ماه از روغن کنجد و زیتون استفاده شود.

وی با بیان اینکه برای افراد لاغر وعده سحری واجب بوده و باید حتما میل شود، اظهار کرد: افراد روزه‌دار سعی کنند از زولبیا و بامیه که از شیرینی‌جات مصنوعی درست شده‌ است، کمتر استفاده کنند، علاوه بر این از خوردن ماست در افطار اجتناب شود.

این محقق طب سنتی درخصوص جلوگیری از عطش تصریح کرد: افراد گرم‌ مزاج برای پیشگیری از عطش در سحر از عرق کاسنی، بید و شاهتره به‌صورت شربت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد سعی کنند افطار را با خرما و یک استکان گلاب گرم شده شروع کنند، بیان کرد: نان و پنیر و سبزی در راس افطار نباشد زیرا برای معده مضر است، بهتر است افطار را با سوپ، فرنی گرم یا حلوای ارد گندم شروع شود.

شیرمردی در خصوص فواید آب گرم موقع افطار تصریح کرد: این کار کبد را شستشو داده، دهان را خوشبو می‌کند، دندان‌ها را محکم کرده و باعث تقویت چشم شود.

این محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: آب گرم هنگام افطار معده را شستشو داده، آرام کننده رگ‌های به هیجان آمده است، صفرا را از بین می‌برد، بلغم را برطرف کرده، حرارت معده را فرو می‌نشاند و دردسر را آرامش می‌بخشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.