×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهبود زخم ناشی از سوختگی شدید با روغن نارگیل

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مقاومت آنتی بیوتیکی یک تهدید جدی برای سلامتی است و یکی از مهمترین موضوعات بهداشتی در این عصر محسوب می شود. قربانیان سوختگی شدید در معرض عفونت مقاوم در برابر آنتی بیوتیک هستند، زیرا بافت های بدن آنها محیطی برای عوامل بیماری زا ایجاد می کند. پماد آنتی بیوتیک قبلاً یک درمان موثر بود، اما افزایش خطر مقاومت به آنتی بیوتیک، بسیاری از بیماران در معرض سوختگی را تهدید می کند.

خوشبختانه، نتایج تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی برای داروهای آنتی بیوتیکی استفاده شود. این ماده حاوی ۴۰ تا ۵۰ درصد اسید لوریک، یک ماده ضد میکروبی قوی است که در چربی ها و روغن های حیوانات و گیاهان یافت می شود. اسید لوریک که به عنوان چربی اولیه در نارگیل و مغز خرما شناخته می شود، می تواند به طور موثری عوامل بیماری زای مضر را از بین ببرد. در یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۲۰، محققان دریافتند که اسید لوریک به جلوگیری از عفونت و بهبود زخم در بیماران دچار سوختگی شدید کمک می کند.

 

بررسی خواص ضد میکروبی اسید لوریک

محققان اثر اسید لوریک را بر روی بافت های درگیر شده با باکتری در قربانیان سوختگی در طی جراحی بررسی کردند. آنها نسبت های متفاوتی از اسید لوریک را با پنج پایه پماد، ترکیب کردند.

محققان سپس نمونه ها را در معرض سویه های باکتری های مختلف قرار دادند. آنها دریافتند که اسید لوریک خالص به طور موثری رشد یک نمونه باکتری که از علل شایع سپسیس و ذات الریه است مهار می کند. (مرگ ناشی از سپسیس با درمان پیشرونده ویتامین  C ۸۷ درصد کاهش می یابد.)

محققان نوشتند: «اسید لوریک به دلیل اثر آسپتیک و احیا بر روی بافت های آسیب دیده شیمیایی، می تواند یک اصلاح کننده امیدوار کننده در روند بهبود سوختگی باشد

 

مطالعات بیشتر در مورد اثر باکتری کش اسید لوریک

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در Annals of Clinical and Laboratory Research منتشر شد، محققان گزارش دادند که اسید لوریک می تواند به طور موثری عفونت های باکتری های خاص را درمان کند. نتایج نشان داد که غلظت بالای اسید به طور قابل توجهی رشد باکتری ها را مهار می کند. این باکتری ها حتی در غلظت های پایین نیز به اسید حساس هستند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در ژورنال تحقیقات پوستی منتشر شد، محققان دریافتند که اسید لوریک در از بین بردن باکتری های آکنه موثرتر از بنزوئیل پراکسید است که یک داروی رایج آکنه است.

اسید لوریک به خودی خود قابل خوردن نیست، زیرا باعث تحریک می شود. به یاد داشته باشید که روغن نارگیل سرشار از چربی های اشباع است که می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد، پس برای حفظ سلامتی میانه روی را رعایت و یک رژیم متعادل را حفظ کنید.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.