×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احتیاط در مصرف چای سیاه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر سارا صافی، به نکاتی درباره نوشیدن چای سیاه به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در بین مردم ایران اشاره و اظهار کرد: چای را باید کمرنگ و خنک نوشید، نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد در ضمن نوشیدن چای داغ سبب افزایش مصرف قند و یا شیرینی جات همراه آن می شود، پس بهتر است به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان مری و نیز کاهش مصرف قند و شیرینی جات همراه چای، آن را خنک بنوشید.

وی بهترین زمان مصرف چای را در فاصله یک تا دو ساعت پس از صرف غذا دانست و ادامه داد: اگر چای را کمرنگ و خنک بنوشید نیازی به مصرف شیرینی جات همراه آن نیست اما در صورت تمایل می توانید به جای مصرف قند، نبات، پولکی یا شیرینی و یا از میوه های خشک مانند مویز، توت خشک، خرما یا انجیر خشک همراه چای استفاده کنید.

این متخصص تغذیه یادآور شد: البته مصرف بیش از اندازه میوه خشک به علت داشتن کالری بالا و قند فروکتوز توصیه نمی شود ضمن اینکه مصرف بیش از اندازه این میوه ها، فروکتوز موجود در آنها را به صورت تری گلیسرید در کبد ذخیره می کند.

وی به استفاده از هل، زنجبیل، دارچین و یا زعفران در چای اشاره و خاطرنشان کرد: این ترکیبات به ویژه دارچین و زنجبیل به علت داشتن درصد زیادی از آنتی اکسیدان، در تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر هستند و نوشیدن یک یا دو فنجان از این دمنوش ها در طول روز به ویژه در دوره شیوع بیماری کرونا توصیه می شود.

 

اضافه کردن عسل به چای داغ ترکیبات سمی تولید می کند

این متخصص تغذیه نسبت به اضافه کردن عسل به چای یا هر نوشیدنی داغ دیگری هشدار داد و افزود: حرارت دادن عسل، سبب تولید ترکیبات سمی در آن می شود بنابراین از اضافه کردن آن به چای یا هر نوشیدنی داغ دیگری با دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد خودداری کنید.

صافی با بیان اینکه پس از خنک شدن چای می توان به آن عسل اضافه کرد، گفت: عسل نیز مانند میوه های خشک با وجود داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین، دارای قند فروکتوز است پس باید در مصرف آن به ویژه برای افراد دیابتی احتیاط شود.

 

کدام دسته از افراد نباید چای سیاه مصرف کنند؟

این متخصص تغذیه مطرح کرد: چای سیاه به ویژه اگر پررنگ باشد و با معده خالی مصرف شود، به علت وجود کافئین بالا در آن، سبب تشدید ریفلاکس معده (بازگشت اسید معده به مری) می شود پس ضروری است افراد مبتلا به ریفلاکس معده، نوشیدن چای را کاهش دهند.

وی مصرف چای برای افراد مبتلا به کم خونی و یا فقر آهن را مضر دانست و افزود: تانن موجود در چای سیاه سبب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود پس افراد مبتلا به کم خونی از مصرف چای پرهیز کنند و یا در صورت مصرف، حداقل یک تا دو ساعت پس از صرف وعده غذایی، چای بنوشند.

وی یادآور شد: مصرف زیاد چای سیاه در افراد مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی به علت وجود اگزالات در آن، ریسک تشکیل سنگ های کلیه اگزالاتی را افزایش می دهد بنابراین این افراد از نوشیدن چای سیاه خودداری کنند یا در صورت مصرف، چای را کمرنگ یا به همراه شیر مصرف کنند.

صافی با بیان اینکه اگزالات موجود در چای سیاه با کلسیم موجود در شیر باند شده و از طریق روده دفع می شود، گفت: اگزالات از طریق روده، دفع شده و در نتیجه جذب خون نمی شود همچنین افراد مبتلا به یبوست یا نفخ از مصرف چای سیاه به ویژه چای پررنگ به علت کافئین موجود در آن، خودداری کنند.

 

چای سبز؛ سرشار از آنتی اکسیدان

وی در ادامه به تعریفی از چای سبز پرداخت و گفت: چای سبز گونه ای از چای است که یک مرحله فرآوری چای معمولی را نگذرانده پس محتوای آنتی اکسیدانی بسیار قوی تری از چای سیاه دارد و مصرف آن به علت اثر ضدالتهابی در پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی، کاهش فشارخون و درمان کبد چرب مفید است.

این متخصص تغذیه به وجود اگزالات و کافئین در چای سبز اشاره و خاطرنشان کرد: افراد دارای تپش قلب یا سنگ کلیه اگزالاتی در مصرف چای سبز احتیاط کنند، از طرفی با توجه به تأثیر چای سبز بر کاهش فشارخون، افراد با سابقه فشارخون پایین، در مصرف این چای احتیاط کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.