×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرآوری؛ مهمترین راهکار برای افزایش ارزش افزوده زعفران ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، حبیب اله مظفری با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از زعفران دنیا را ایران تامین می کند، گفت: حدود ۳۰۰ تن زعفران از ایران به بازارهای خارجی ارسال می شود که فقط حدود ۳۰۰ میلیون دلار از گردش مالی آن به ایران بازمی گردد و هشت میلیارد دیگر به علت وجود مشکلاتی همچون تحریم، عدم فرآوری، برندینگ و … به ایران برگشته نمی شود.

وی افزود: متاسفانه فقط پنج درصد از گردش مالی زعفران در دنیا به ایران بازمی گردد و در این میان بزرگترین منفعت را کشور اسپانیا از آن خود می کند.

مظفری با طرح این سوال که چرا ۹۵ درصد از ماده اولیه در ایران تولید می شود اما فقط پنج درصد از منافع مالی آن به کشور بازمی گردد؟ اظهارکرد: در این میان عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که تحریم ها، عدم مراودات مالی بین المللی و عدم پیوستن به تجارت جهانی از عوامل تاثیرگذار بر این امر بوده است.

وی به مرحله کشت، داشت و برداشت بهینه زعفران در داخل کشور اشاره کرد و ادامه داد: هنوز بسیاری از کشاورزان به صورت سنتی در تولید این محصول فعالیت می کنند هرچند که نسبت به سال های گذشته اوضاع کمی بهتر شده است.

این صادرکننده زعفران تاکیدکرد: اما باید در ارتباط با تجاری سازی زعفران، فرهنگ سازی و آموزش داده شود تا تاجر مخصوص زعفران وارد عرصه شود و اگر یک کیلوگرم زعفران صادر شود از ده‌ها تن مواد اولیه همچون سنگ آهن و سیمان جذایبت بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که در این میان وجود دارد آن است که در ایران به زعفران فقط به عنوان ادویه نگاه می شود این در حالی است باید در حوزه هایی همچون پزشکی، مصارف دارویی و مکمل ها نیز توجه شود.

مظفری تصریح کرد: اگر می خواهیم در داخل کشور از ارزش افزوده زعفران استفاده کنیم باید به سوی فرآوری آن گام برداریم و به جای اینکه یک کارگر اسپانیایی و یا آلمانی از بهره وری ماده فرآوری شده در داخل کشور خود استفاده کند، خودمان در ایران از این بهره وری استفاده کنیم.

وی به حوزه برند و برندینگ زعفران نیز اشاره و با طرح این سوال که چرا کشور اسپانیا در دنیا به عنوان برند زعفران شناخته شده است؟ بیان کرد: ایران در حوزه برندینگ زعفران ضعیف عمل کرده است و موضوع تحریم، نپیوستن به سازمان تجارت جهانی و نداشتن مراودات مالی بین المللی و …. موجب شده تا کشور اسپانیا نسبت به برندسازی برای زعفران قوی عمل کند.

مشاور مدیریت صادرات زعفران در کشور ادامه داد: از سوی دیگر مقوله ای به نام عمق و یا زمان برند وجود دارد و کشور اسپانیا با سابقه یکصد ساله، که از آن زمان بر روی مسئله برندسازی کارهای زیادی را انجام داده، به یک باره نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: اما در این میان در ایران حدود ۱۰ صادرکننده بزرگ زعفران وجود دارد که این افراد برای صادرات این محصول انحصاری را نیز ایجاد نکرده اند اما به لحاظ شرایط تحریمی که بر کشور حاکم است این افراد توانسته اند از شخصیت غیرایرانی خود استفاده کرده، تحریم ها را دور بزنند و ارزش افزوده زعفران را به داخل کشور برگردانند، که اتفاقا در این مورد برندینگ اسپانیا در خصوص زعفران به کمک ایران آمده است.

مظفری در خاتمه توصیه کرد: افرادی که قصد ورود به حوزه تجارت را دارند به سوی خام فروشی گام برندارند چرا که به عنوان مثال یک تن سیمان ارزشی حدود ۲۰ دلار دارد و این در حالی است که یک کیلوگرم زعفران در برخی مارکت های جهانی تا پنج هزار دلار و بیشتر قیمت گذاری می شود.

وی افزود: از سوی دیگر ایران در تامین برخی از کالاها همچون خشکبار، ادویه(زعفران، زیره، زرشک و….) حرف برای گفتن دارد و می توانند در این حوزه وارد عمل شو ند.

به گفته این صادرکننده زعفران ورود به حوزه تجارت گیاهان دارویی و کالاهای دانش بنیان و حوزه نرم و اپلیکیشن از دیگر مواردی است که ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.