×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمایت از راه اندازی صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در فارس

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عبدالله جزایری از برنامه‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای راه اندازی واحد‌های فرآوری و بسته بند‌ی گیاهان دارویی در استان فارس خبر داد.
وی گفت: با توجه به این که ظرفیت‌های متنوعی از گیاهان دارویی در استان فارس وجود دارد، سازمان جهاد کشاورزی صدور مجوز در زمینه فرآوری گیاهان دارویی را در اولویت کاری خود قرار داده است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس از موافقت با تغییر کاربری زمین‌های باغی و زراعی برای ساخت واحد‌های فرآوری گیاهان دارویی خبر داد و اظهارداشت: در ستاد گیاهان دارویی مصوب شد که علاوه بر شهرک‌های صنعتی، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی -اعم از زراعی یا باغی- برای راه اندازی صنایع تبدیلی گیاهان دارویی مورد حمایت قرار گیرد و در این زمینه همکاری شود.
وی با تأکید بر این که از همه ابزار‌های موجود برای راه اندازی صنایع تکمیلی و فرآوری گیاهان دارویی حمایت می‌شود، تصریح کرد: از میان ۳۰۰ کد آیسیکی که مجوز فعالیت برایشان صادر می‌شود پرداخت تسهیلات بانکی به فعالیت‌های مرتبط با گیاهان دارویی در اولویت قرار دارد.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به اینکه چرا با وجود ظرفیت‌های قابل توجه در توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی تعداد صنایع مرتبط با این حوزه زیاد نیست، ابراز داشت: از آن جا که کشت اقتصاد‌ی و تجاری گیاهان دارویی موضوع چندان قدیمی و سابقه داری در استان فارس نیست و در پنج سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، شاید کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی آن چندان دور از ذهن نباشد.
به گفته جزایری، متناسب با این زمان بند‌ی تعداد‌ی واحد‌های فرآوری و صنایع تکمیلی راه اندازی شده، اما باید پذیرفت که در زمینه کشت، تولید و زنجیره ارزش گیاهان دارویی باید زمان بیشتری صرف شود و حلقه‌های پیشین و پسین این حوزه نیز به خوبی ایجاد شود.
وی با اشاره به این که بخشی از تولید گیاهان دارویی با هدف تأمین نیاز داخل انجام می‌شود، اما عمده هدف گذاری تولید بر مبنای صادرات است، بیان داشت: اگر امروز بخواهیم بررسی کنیم که چرا سرعت ایجاد واحد‌های فرآوری و تبدیلی مرتبط با گیاهان دارویی مطلوب نیست باید حلقه‌های پیشین و پسین آن همچون تنوع، میزان کشت، میزان تولید و بازار‌های صادراتی را مورد کاوش و بررسی قرار دهیم.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس با بیان این که در حال حاضر ظرفیت تولید و فرآوری گیاهان دارویی در سه سطح کوچک، متوسط و بزرگ در استان فارس وجود دارد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی، موضوع تکنولوژی فرآوری است که به خصوص در زمینه تهیه دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد.
جزایری با بیان این که رقابت کردن با کشور‌هایی که در زمینه تولید دارو از گیاهان دارویی پیشتاز هستند، کاری بسیار دشوار و زمان بر است، گفت: ما از این نوع تکنولوژی‌ها به عنوان یکی از حلقه‌های پسین فرآوری گیاهان دارویی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها عقب هستیم.
وی  تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید هم راستا با توسعه کشت گیاهان دارویی باشد؛ بنابراین با توجه به سطح زیرکشت فعلی، چندان نمی‌توان گفت که در زمینه زیرساخت تعداد واحد‌های فرآوری و صنایع تبدیلی مرتبط با گیاهان دارویی عقب هستیم، اما در بحث تکنولوژی ماجرا کمی فرق دارد.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس از تدوین بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری برای شهرستان‌های مختلف استان در  زمینه گیاهان دارویی خبر داد و افزود: در حال حاضر مشغول تدوین بسته‌های سرمایه گذاری برای سال ۱۴۰۰ هستیم که بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌های هر منطقه تدوین شده و در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری قرار خواهند گرفت.
جزایری در پاسخ به این که آیا برای سرمایه گذاران خارج از کشور بسته‌هایی تعریف شده تا امکان وارد کردن تکتولوژی فرآوری گیاهان دارویی به ایران فراهم شود، ابراز داشت: وقتی از تکنولوژی فرآوری گیاهان دارویی صحبت می‌کنیم موضوع صرفاً به ماشین آلات و سرمایه برنمی گردد بلکه نکته مهم‌تر از این‌ها دانش و فناوری فرآوری گیاهان دارویی است که جزء دانش‌های «های تِک» به حساب می‌آید.
به گفته وی، در حال حاضر بخش‌هایی از این دانش در داخل کشور وجود دارد، اما از کسانی که دانش فنی و نرم افزار‌های فرآوری را وارد کشور کنند به شدت حمایت می‌کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.