×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید داروی گیاهی برای درمان بیماری انگلی کوکسیدیوز در طیور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، کوکسیدیوز یک بیماری مهم صنعت طیور است که توسط انگلی به نام “ایمریا” ایجاد می‌شود. انگل در دستگاه گوارش طیور تکثیر می‌یابد و سبب تخریب بافت روده و در نتیجه موجب سوء جذب، کم‌آبی، از دست دادن خون، از دست دادن رنگدانه پوست و افزایش حساسیت به سایر بیماری‌ها می‌شود.

کوکسیدیوز مشابه بسیاری از بیماری‌های دیگر، بیماری “طیور جوان” است؛ زیرا با افزایش طول عمر طیور و مواجهه آنها با گونه‌های مختلف ایمریا، در بدن پرنده ایمنی ایجاد می‌شود. اگرچه در اکثر موارد بیماری خفیف است، ولی به علت توانایی ایجاد زیان‌های اقتصادی فراوان، سیاست کنترل بیماری کوکسیدیوز بر اساس پیشگیری، درمان و تقویت سیستم ایمنی متمرکز است.

سارا حجازی، قائم مقام مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان حوزه گیاهان دارویی با بیان اینکه این داروی گیاهی در راستای حمایت از تولید داخلی و جلوگیری خروج ارز از کشور روانه بازار شد، گفت: این دارو با عنوان کوکسی میسین از گیاه درمنه خزری یا “گواندواش” با نام علمی (Artemisia annua L) از خانواده کاسنی‌ و جنس درمنه ساخته شده و مورد استفاده طیور است.

وی با بیان اینکه داروهای ضد کوکسیدیوز محدودیت‌هایی را برای استفاده طیور ایجاد می‌کند، اظهار کرد: این دارو هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و برای انواع طیور قابل استفاده است و هیچ‌گونه عوارضی در گوشت و تخم مرغ برای انسان ایجاد نخواهد ‌کرد.

فاطمه عندلیب، دامپزشک مرکز تحقیقات این شرکت نیز با تاکید بر اینکه داروهای ضدکوکسیدیوز به طور معمول مقاومت دارویی ایجاد می‌کنند و نمی‌توان در دوره بعدی برای گله طیور از آن استفاده کرد، ادامه داد: بیشتر داروهای ضدکوکسیدیوز موجود در بازار با آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر ضد کوکسیدیوزها تداخل دارویی دارند و در صورت استفاده همزمان می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در سطح گله ‌شود، در صورتی که داروی تهیه شده در این شرکت هیچ‌گونه محدودیت و منع مصرف ندارد، ضمن آنکه تحقیقات انجام شده نشان داد که این داروی گیاهی موجب افزایش سطح سیستم ایمنی سلولی و سطح همورال نیز می‌شود.

مسوول فنی تولید این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه در میان بیماری های انگلی طیور کوکسیدیوز یکی از مهم‌ترین‌ بیماری‌ها محسوب می شود و می‌تواند خسارت زیادی به پرورش دهندگان طیور وارد کند، گفت: داروی تهیه شده بطور کامل گیاهی است و برای پیشگیری و کنترل کوکسیدیوز طیور ناشی از گونه‌های مختلف ایمریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی گیاه “درمنه خزری” در شمال ایران وجود دارد، در فصل پاییز برداشت می‌شود و دارای خاصیت اووسیت کشی بالایی است که به همین علت موجب کاهش شمار اووسیت‌ها و در نتیجه افزایش وزن گله، بهبود وضعیت فیزیولوژیکی گله و کاهش چشمگیر شمار تلفات گله می‌شود.

این محقق با اشاره به مکانیسم درمانی این داروی گیاهی توضیح داد: آرتمیزینین (Artemisinin) ماده موثره این داروی گیاهی دامپزشکی است که باعث افزایش فعالیت آندوپراکسیدازی سلول می‌شود که به نوبه خود موجب افزایش رادیکال‌های آزاد در سطح عامل ایجادکننده بیماری است. رادیکال‌های آزاد در القای استرس اکسیداتیو موثر بوده و موجب آلکیله کردن پروتئین‌ها در تک یاخته شده و در نهایت موجب جلوگیری از رشد و تکثیر آن می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.