×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گفتگو با نخستین برنده جایزه علمی مرحوم دکتر امیدبیگی

تهیه و تنظیم: میترا زمانی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی،‌ در راستای برگزاری مراسم اعطای جایزه دکتر امیدبیگی با نخستین برنده این جایزه علمی صحبتی داشتیم. آقای دکتر اسماعیلی فارغ التحصیل دانشگاه شیراز که برنده این جایزه علمی شدند، درباره مراسم و اهمیت برگزاری این رویداد توضیح دادند که در ادامه می خوانید.


در آغاز خود را معرفی کنید و درباره رشته تحصیلی و زمینه شغلی خود توضیح دهید.
اینجانب حسن اسماعیلی فارغ التحصیل دوره دکترای تخصصی علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی از دانشگاه شیراز هستم. دوره کارشناسی را در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گذراندم و به صورت تخصصی از سال ۱۳۹۱ و با رتبه کنکور ۴، وارد رشته گیاهان دارویی در پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی تهران شدم. در سال ۱۳۹۴ نیز با کسب رتبه ۲ آزمون دکترای تخصصی در دانشگاه شیراز پذیرفته شدم.
چگونه با این رویداد آشنا شدید و هدفتان از شرکت در این مراسم چه بود؟
از طریق استاد راهنمای دوره دکتری خویش جناب آقای دکتر کرمی و همچنین پوسترهایی که توسط مجمع خیرین نخبه پرور فارس در دانشگاه توزیع شده بود با این رویداد آشنا شدم. هدفم از شرکت در این مراسم محک زدن خویش در جمع محققین و پژوهشگران این حوزه بود و اینکه بسیار مایه مباهات و افتخار و سرشار از انرژی بود اگر میتوانستم برگزیده این مراسم علمی و ارزشمند که به نام مرحوم پروفسور امیدبیگی که به نوعی پدر گیاهان دارویی ایران هستند، شوم که به لطف خدا این اتفاق افتاد.
سطح علمی این رویداد را چطور دیدید؟ چه اندازه با دکتر امیدبیگی آشنایی دارید؟
درباره سطح علمی این رویداد اطلاعی ندارم اما طبق گفته جناب آقای دکتر اکوانی رئیس بنیاد استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد اینجانب از بین ۲۷ شرکت کننده در سطح استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد موفق به دریافت دریافت لوح و گرفتن نشان طلایی برند علمی-معنوی منتخب برجسته شدم. در مورد آشنایی با دکتر امیدبیگی باید عرض کنم که هیچکس نیست که در حوزه گیاهان دارویی فعالیت داشته باشد اما دکتر امیدبیگی را نشناسد. به هر حال ایشان تربیت کننده نسل کنونی اساتیدی هستند که در سطح دانشگاه های کشور مشغول به خدمت و فعالیت می باشند و در مورد ایشان بارها از اساتید دوره تحصیلم شنیده ام. کتاب ارزشمند تولید و فرآوری گیاهان دارویی که از ایشان به یادگار مانده، جز آثار فاخر در این زمینه می باشد و همیشه مورد استفاده بنده و سایر فعالین این حوزه قرار گرفته و خواهد گرفت.
عنوان پژوهش و کار شما چه بود؟
من چندین پژوهش و مقاله در زمینه های مختلف مربوط با گیاهان دارویی و روی گیاهانی مثل لعل کوهستان، آویشن دنایی، مرزه رشینگری و شیرین بیان دارم. اما به صورت اختصاصی در دوره دکتری روی گیاه ارزشمند دارویی شیرین بیان کار کردم. در واقع گیاه شیرین بیان را از اکثر مناطق ایران جمع آوری نمودم و یک سری آنالیزهای ژنتیکی، مورفولوژیکی و فیتوشیمیایی روی آن انجام دادم. که در این مطالعه از راهنمایی های ارزشمند جناب آقای دکتر کرمی، دکتر نژادابراهیمی، دکتر هادیان، دکتر سحرخیز و دکتر میرجلیلی بهره مند بودم و صمیمانه از این اساتید بزرگوار تشکر و قدردانی می¬کنم.
نظر شما راجع به برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کشور چیست؟
این جایزه علمی به لحاظ معنوی برای من بسیار ارزشمند بود چرا که دکتر امیدبیگی جز افراد سرشناس، ارزشمند در زمینه گیاهان دارویی و از سرمایه¬های این کشور هستند. در واقع باید بگویم که نامگذاری جوایزی بنام افراد فرهیخته ای چون دکتر امیدبیگی و سایر افراد برجسته کشور، تجلیل از علم، خوبی، درستی و ارزشمند زندگی کردن است. در واقع وقتی فرزندان ما ببینند که علم و خوبی در جامعه شناخته و تشویق می شود، در چشم آنها بزرگی و خوبی امری ویژه و بزرگ جلوه می کند و این چنین است که جامعه به سمت راه درست و نخبه پروری پیش می رود. بنده خودم را نخبه نمی بینم و تا نخبه شدن راه بسیار طولانی در پیش دارم اما عمیقا معتقدم که باید قدر کسانی را دانست که در راه پیشرفت، سربلندی ایران عزیزمان و تربیت نسل علمی جدید کشور تلاش کرده اند و می کنند.
در حوزه صنعت و دانش گیاهان دارویی کشور چه خلاهایی را احساس می کنید؟ 
به نظرم باید تعاملات بیشتری با کشورهای پیشرفته در زمینه فرآوری گیاهان دارویی داشت. کشور آلمان علی رغم اینکه آب و هوای مناسبی برای کشت تعداد زیادی از گیاهان دارویی را ندارد اما بزرگترین واردکننده گیاهان دارویی در اروپا و در عین حال بزرگترین صادرکننده محصولات مشتق شده از گیاهان دارویی است ولی متاسفانه در کشورمان با وجود اقلیم مناسب شاهد خام فروشی و صادرات مواد اولیه و خام گیاهی هستیم. دولت می تواند بورس هایی در راستای فراگیری دانش برتر و به روز به جوانان شایسته و علاقهمند اعطا کند تا بتوانیم از دانش کشورهای پیشرفته استفاده کنیم. متاسفانه در کشور در زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه مشکلاتی وجود دارد. پژوهش¬های موازی در زمینه گیاهان دارویی و تعداد متولیان حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی زیاد است. صنعتگران نیاز به توجه و حمایت ویژه دولت دارند تا بتوانند زیرساخت ها و دستگاه های لازم برای فرآوری و تولید محصولات بیشتر از گیاهان دارویی را فراهم کنند. در واقع چرخه بین تولیدکنندگان (کشاورزان)، دانشگاهیان و صنعتگران و صادرکنندگان نیاز به تغییرات اساسی دارد.
در زمینه توسعه گیاهان دارویی، جوانان ما به چه زیرساخت ها و شرایطی نیازمندند؟
جوانان نیاز به پویایی جامعه، تزریق انگیزه و امید دارند. جامعه ما نیاز به شایسته سالاری دارد و مطمئن هستم که در این شرایط است که جوانان کشورمان راه را خواهند یافت. ما در زمینه توسعه گیاهان دارویی در اول راه قرار داریم اما نیاز به تامین بستر و زیرساختها و حمایت ها از طرف دولت داریم. جوانان نیاز به دانش روز فرآوری گیاهان دارویی دارند که می تواند با تعامل و اعطای بورس تحصیلی برای تحصیل در کشورهای پیشرفته بدست آید.
حرف اخر…
باز هم مایه مباهات بنده است که موفق به دریافت این جایزه ارزشمند شدم. امیدوارم بتوانم در این حوزه فعالیت خودم را ادامه دهم و بتوانم برای جامعه و ایران مفید باشم. از همه عزیزانی که در برگزاری این رویداد نقش داشتند تشکر و قدردانی میکنم. از جناب آقای گرجی و مهندس باستان و شرکت دارویی زردبند، خانواده محترم پروفسور امیدبیگی، جناب آقای دکتر شریف مدیرعامل محترم مجمع خیرین نخبه پرور استان فارس، جناب آقای دکتر اکوانی رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه ‌و‌ بویراحمد، جناب آقای دکتر عریان ریاست محترم دانشگاه یاسوج و مهندس فرخی کارشناس امور نخبگان استان کهگیلویه ‌و‌ بویراحمد و مهندس انصاری سرپرست کارخانه زردبند و همه عزیزانی که در برگزاری مراسم مشارکت داشتند، سپاسگزاری می کنم.
به امید فردایی بهتر برای ایران عزیزمان.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.