×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تصفیه اسانس ها

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ، تمام اسانس ها را پس از استخراج و قبل از اینکه مورد استفاده نهایی قرار گیرند، با تقطیرهای انتهایی تصفیه می کنند.

با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده یک اسانس نقاط جوش متفاوتی دارند، در زمان های متفاوتی نیز تبخیر و به سردکن منتقل می شوند. همچنین، بر اثر تأثیرهای منفی که ممکن است بر اثر حرارت زیاد و طولانی بر مواد تشکیل دهنده ی اسانس وارد شود، چنانچه دستگاه تقطیر دیرتر از زمان مقرر خاموش شود، ممکن است مواد تشکیل دهنده ی اسانس تا حدّ زیادی از بین برود که در این صورت اسانس مربوط کمیّت و کیفیت نامطلوبی خواهد داشت. برعکس، اگر دستگاه تقطیر زودتر از زمان مقرر خاموش شود، ممکن است تغییرات منفی در رنگ، مزه و بوی اسانس حاصل آید. از این رو، توصیه می شود میانگین حدّاقل و حدّاکثر زمان به عنوان زمان مطلوب پایان کار اسانس گیری در نظر گرفته شود.

تصفیه ی اسانس ها، با بخار آب صورت می گیرد. دراین حالت، ممکن است عامل تصفیه به وسیله تقطیر در خلأ یا فشار محیط انجام پذیرد، هرچند برای تصفیه ی این مواد می توان از سیستم هایی که فاقد بخار آب هستند نیز استفاده کرد. در این صورت، می توان تنها با استفاده از محیط خلأ، برخی مواد تشکیل دهنده اسانس را جدا ساخت.

 

منبع:

امیدبیگی، رضا. ۱۳۹۲. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول. انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی). صفحه ۲۶۹-۲۶۸٫

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.