×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مرتعداران البرز گیاهان دارویی کشت کنند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، حامد فرضی افزود: استان البرز به لحاظ داشتن شرایط اقلیمی خاص و تنوع گیاهی بالا، دارای جایگاه ویژه ای از نظر وجود رویشگاه های گیاهان دارویی در ایران و جهان می باشد.

وی اظهار داشت: به منظور اجرای سیاست های ابلاغی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد از تعهدات تولید نهال و گیاهان دارویی در نهالستان های جنگلی، برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ اقدام به تولید پنج گونه گیاهی دارویی گل محمدی، آویشن، نعنا فلفلی، گل گاو زبان و بادرنجبویه در نهالستان بزرگ کرج کردیم.

وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور ترویج کشت گیاهان دارویی در بین متقاضیان طرح های منابع طبیعی و مرتعداری، تولید گونه «زعفران» نیز در دستور کار قرار گرفت.

فرضی گفت: تولید این گیاهان می تواند به عنوان یک الگوی موفق برای مجریان طرح های منابع طبیعی، زارعان، مرتعداران و عموم مردم باشد ضمن اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی و توانمند سازی مجامع محلی نقش بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲ هکتار از نهالستان بزرگ کرج به کشت و پرورش گیاهان دارویی اختصاص یافته، افزود: یکی از مزیت های این نهالستان بزرگ، تولید گیاهان دارویی با بهترین کیفیت می باشد که می تواند الگوی خوب و مناسبی برای سایر استان ها باشد.

وی از جمله مزیت های ترویج کشت گیاهان دارویی را برای ارتقای معیشت مرتعداران و افرادی دانست که تک شغلی بوده و می توانند به عنوان یک شغل جایگزین بر روی آن برنامه ریزی کنند.

فرضی اظهار داشت: فضای نهالستان بزرگ به مساحت ۱۳۶ هکتار، فضای سبزی است برای تلطیف هوای استان و شهرستان کرج و از طرفی زیر ساخت ها و زیر بناها و پتانسیل های آن می تواند به عنوان عاملی برای افزایش سرانه فضای سبز استان البرز محسوب شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: تولید گونه‌های جنگلی سازگار با شرایط اکولوژیکی استان و استان‌های هم جوار با هدف توسعه پوشش گیاهی و افزایش سرانه فضای سبز استان، تولید انواع گونه‌ های جنگلی و مناسب فضای سبز با هدف توزیع بین مردم به منظور فرهنگ درختکاری مبتنی بر روش‌های مدیریت علمی وعملی از برنامه‌های نهالستان بزرگ کرج می باشد.

درزمان حاضر نهالستان بزرگ کرج با تولید یکصد هزار اصله نهال سریع الرشد صنوبر و همچنین صدها هزار اصله نهال جنگلی مثمر از جمله سنجد، عناب، انار جنگلی، بادام تلخ، زرشک و غیره دارای گواهینامه های بین المللی ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۰۱تنها نهالستان دارنده استاندارد بین المللی کشور می باشد.

استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن به عرصه های مرتعی، ۱۵ هزار هکتار عرصه های جنگلی طبیعی و دست کاشت و همچنین ۴۵ هزار هکتار آن به عرصه های بیابانی اختصاص دارد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.