×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افت قیمت گل زعفران در چند روز اخیر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، دکتر حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید و خرید گیاه زعفران، گفت: توسعه گیاه زعفران به دلیل مقاومت به خشکی، کشت پاییزه و همچنین کم آب بر بودن آن در سال‌ های اخیر افزایش یافته و سطح زیر کشت این محصول به ۱۲۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه زعفران بازار پسندی خوبی دارد، گفت: بازار پسندی خوب این محصول سبب شده تا توسعه آن توسط کشاورزان افزایش یابد.

زینلی، میزان صادرات محصول زعفران در سال گذشته را ۲۸۰ تن عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

وی با یادآوری این که هرساله در مهرماه، جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تولیدکنندگان و شرکت‌های مهم صادرکنندگان برای تهیه دستورالعمل خرید حمایتی و یا توافقی محصول زعفران در وزارت جهاد کشاورزی، تشکیل می‌شده است، گفت: پس از آن سازمان مرکزی تعاون روستایی در زمان کاهش قیمت گل زعفران اقدام به خرید این محصول می‌کرده است.

زینلی گفت: از آنجا که شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و بخش خصوصی به کاهش مداخله دولت اعتقاد داشتند، برای رفع این مساله در سال جاری شورای ملی زعفران، نماینده مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای در اتاق بازرگانی مشهد در دهم مهر ماه سال جاری برگزار کردند.

وی افزود: بنا است با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و اختصاص تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی، شورای ملی زعفران، گل زعفران را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان، پوشال زعفران ۱۶ میلیون تومان و نگین آن ۲۰ میلیون تومان از کشاورزان خریداری کند.

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی؛ این تصمیم با حمایت نمایندگان شهرستان‌های تربت حیدریه و قائنات همراه و بنا شد این تسهیلات با سود ۱۵ درصد برای خریداری گل و صادرات زعفران پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، وزارت جهاد کشاورزی تعهد خود را در این زمینه اجرایی کرده و با تامین اعتبار یک هزار میلیارد تومانی، تجار زعفران می‌توانند از این تسهیلات در بانک کشاورزی بهره مند شوند.

زینلی گفت: در چند روز اخیر قیمت گل زعفران افت کرده، متاسفانه خبری از معتمدین نیست و  به همین دلیل با شروع فصل برداشت زعفران، قیمت خرید این محصول از کشاورزان از کیلویی ۲۵۰ هزار تومان به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان کاهش یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.