×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
“رشد صادرات ادویه کشور”

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، کشورمان در پنج ماه اول امسال بیش از ۱۷ هزار و ۸۱۰ تن انواع ادویه به ارزش ۹۴ میلیون و ۵۶۷ هزار و۵۸۱ دلار صادر کرده است که زعفران با نیم درصد وزن کل، ۷۰ درصد ارزش صادراتی انواع ادویه را به خود اختصاص داده است.

سید روح الله لطیفی – سخنگوی گمرک – ضمن اعلام این مطلب گفت:  در دنیا اقلام مختلف ادویه اعم از زردچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و… تولید می‌شود و کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی، سنگاپور و مالزی در تولید این محصولات پیشرو هستند. در این میان کشورمان طی چند سال اخیر در تولید و صادرات انواع ادویه رشد قابل توجهی را شاهد بوده است، ضمن آنکه کارخانجات، صنایع تولیدی موادغذایی و حتی ارگان‌ های پزشکی نیز از دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ این نوع از موادغذایی هستند. آمار صادرات این محصولات کشورمان بیانگر رشد صادرات ادویه است؛ بطوریکه در پنج ماه اول سال جاری نشان می دهد بیش از ۱۷ هزار و ۸۱۰ تن انواع ادویه به ارزش ۹۴ میلیون و۵۶۷ هزارو ۵۸۱ دلار صادرشده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: کشورمان به ۴۳ کشور جهان صادرات ادویه داشته است که این کشورها شامل جمهوری آذربایجان، انگلستان، استرالیا، بلژیک، کانادا، کویت، قطر، افغانستان، ترکیه، ارمنستان، آلمان ، پاکستان، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، ایتالیا، ژاپن، هند، هلند، اندونزی، فرانسه، سوئیس و… هستند.

لطیفی ادامه داد: بیشترین مقاصد صادرات ادویه ایرانی هم به ترتیب پاکستان، هنگ کنگ و امارات متحده عربی هستند. ضمن آنکه محصولات صادراتی کشورمان شامل زرد چوبه، زعفران، زیره، تخم رازیانه، تخم مرزه، فلفل، هل سائیده نشده است که سهم صادرات زعفران ایرانی با بیش از ۷۵ تن بالغ بر ۶۶ میلیون ۴۷۶ هزار و ۴۲۳ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به میزان واردات ادویه نیز افزود: کشورمان در این مدت ۱۵ هزار و ۴۴۲ تن انواع ادویه را به ارزش ۲۸ میلیون و۳۷۲ هزار و ۲۰۰ دلار از ۱۱ کشور جهان واردات داشته است که از این میان به میزان پنج میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۱۲ دلار واردات انواع زنجبیل بوده است. 

لطیفی افزود: هند، امارات، اتریش، تایلند، سری لانکا، نیجریه، چین، افغانستان، اندونزی، ویتنام، ترکیه، کشورهای صادر کننده ادویه به کشورمان هستند که در این میان بیشترین واردات از هند، امارات و چین بوده است. ضمن آنکه محصولات وارداتی کشورمان را دارچین، فلفل، جوز هندی، میخک خرد شده، هل، زنجبیل و زرد چوبه تشکیل می دهند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.