×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی گلخانه تولید گیاه دارویی خربزه تلخ برای اولین بار در آذربایجان غربی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، این گلخانه به عنوان گلخانه تولید گیاه دارویی خربزه تلخ برای اولین بار در سطح استان به مساحت ۷۰۰ متر مربع احداث و راه اندازی شده است که در صورت بازدهی مناسب و درآمد زایی مطلوب قابلیت توسعه تا سطح ۳ هزار متر مربع را داراست و احداث زنجیره فرآوری محصول نیز در کنار آن در دست اقدام است.

برای راه اندازی این واحد گلخانه‌ای ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است که ۸۰ درصد این مبلغ، از محل تسهیلات اعتباری صندوق توسعه ملی است.

رضا شاه حسین زاده مدیر این گلخانه با بیان اینکه این گیاه ارز آوری بسیاری برای کشور دارد، گفت: با حمایت جهاد کشاورزی استان شروع به کشت گلخانه‌ای این محصول کرده است که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت گیاهان دارویی زمینه ساز اشتغال جوانان می‌شود تصریح کرد: خربزه تلخ جزء گیاهان دارویی است که تمامی قسمت‌ های گیاه در مصارف دارویی سنتی کاربرد دارد که بیشترین مصرف آن در متعادل کردن انسولین بیماران دیابتی است.

خربزه تلخ نوعی کدو ی مناطق حاره ای است که اغلب به صورت دم نوش مصرف می‌شود. خواص فوق العاده این ماده غذایی به پیشگیری و مقابله با انواع مشکلات مربوط به سلامتی مؤثر عمل می‌کند.

عصاره خربزه تلخ به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد می‌تواند روند رشد سلول‌های سرطان زا را مسدود کند.

دم نوش خربزه تلخ در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین شهرت زیادی دارد و مصرف آن می‌تواند به کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. اثر این ماده غذایی به گونه‌ای است که آن را انسولین گیاهی نامیده‌اند.

توسعه در تولید گیاهان دارویی، می‌تواند یکی از زمینه‌های رونق تولید و رشد اقتصادی باشد که ایجاد ارزش افزوده بالای تولید خربزه تلخ و قابلیت توسعه و جایگزینی آن با کشت‌ های مرسوم خیار و گوجه فرنگی و همچنین استفاده از تمامی قسمت‌ های گیاه از جمله برگ و میوه از جمله مزایای تولید این گیاه دارویی است.

مصرف گیاهان دارویی در جهان به سرعت رو به گسترش است و به همین منظور پرورش این محصول توجیه اقتصادی دارد و به عنوان الگوی مناسبی در عرصه اشتغال‌زایی مورد توجه و حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.