×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی کانون زرشک و عناب در خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، جلال الدین صادقی در مجمع عمومی هیأت مؤسس کانون ملی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب گفت: حمایت از تولید محصولات راهبردی هر منطقه از کشور یکی از مصادیق بارز حمایت از تولید ملی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی به عنوان بزرگترین تولیدکننده عناب و همچنین تولید کننده انحصاری زرشک در کشور و زرشک بی دانه در جهان شناخته می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌های بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و متولیان حمایت از محصولات کشاورزی استان و اقدامات ارزشمندی که طی سال‌های اخیر در راستای حمایت از تولید زرشک و عناب در استان انجام گرفته است، عدم هماهنگی و هم‌افزایی در اقدامات مراکز علمی و پژوهشی، مراکز صنعتی، فعالان بازار و تجارت و همچنین نبود ساز و کارهای مشخص و مدون برای حمایت از این محصولات منجر شده است تا مشکلات تولید این محصولات راهبردی همچنان لاینحل باقی بماند.

صادقی اظهار کرد: از سوی دیگر، نبود مرجعی قانونی برای پیگیری درخواست‌ های بحق تولید کنندگان و مطالبه‌ گری از سازمان‌ های ذی ربط باعث شده است تا بسیاری از راهکارهای عملیاتی در مسیر قانونی خود قرار نگیرد که نتیجه آن از رونق افتادن کشاورزی و کسب و کارهای وابسته به آن در استان بوده است.

وی تصریح کرد: در سال‌ های اخیر یکی از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده در ساختار نوآوری کشور، راه‌اندازی کانون‌ های هماهنگی دانش، صنعت و بازار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است که توانسته نقش بسیار تاثیرگذاری در ایجاد ارتباطی موثر و کارآمد بین مراکز علمی و پژوهشی، بخش‌های تولیدی و شبکه توزیع کالا و خدمات در کشور داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: این کانون‌ها در حوزه‌های استراتژیک کشور ایجاد شده و نقش بی بدیلی در تشویق و ترغیب مراکز علمی و پژوهشی و صنعتی برای برقراری ارتباط موثر و کارآمد داشته است.

صادقی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و با پیگیری‌ های مستمر و مجدانه پژوهشگران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و مشارکت فعال صنعتگران، بازاریان و محققین استان، موافقت اولیه راه‌اندازی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ شده است.

وی، مهم‌ترین برنامه‌های کانون ملی زرشک و عناب در سال‌های پیش رو را معرفی ظرفیت‌های موجود در حوزه دو محصول زرشک و عناب به بنگاه‌های صنعتی، پژوهشگران، مدیران و عموم جامعه، تدوین رویکردهای نوآورانه برای حل مشکلات و تجاری‌سازی ظرفیت‌های موجود و ایجاد آگاهی درباره چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با فرآوری زرشک و عناب بیان کرد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ایجاد ارتباط موثر بین شرکت‌ های کوچک و بزرگ صنعتی با پژوهشگران، مخترعان، فناوران ایرانی و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه این دو محصول راهبردی، به وجود آوردن بستر و زمینه مناسب برای هماهنگی و هدایت سرمایه‌ها به سمت نیروهای متخصص دانشگاهی و علمی صاحب نظر در حوزه زرشک و عناب، ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت فعالین حوزه کشاورزی، صنعت، دانشگاهیان و ایده پردازن در راستای توسعه ایده، مهارت‌افزایی و ارائه مشاوره برای ورود زرشک و عناب به صنعت، تدوین سند راهبردی و چشم‌انداز مناسب برای این دو محصول و ترغیب مسئولین به مقوله تجاری سازی آن‌ها را از برنامه‌های پیش رو دانست.

صادقی ادامه داد: تدوین خط مشی‌ها و هدف‌ گذاری اثربخش در زمینه این محصولات و توانمندسازی دانشگاهیان، محققان و کارآفرینان برای ورود محصولات نوآورانه از زرشک و عناب به صنعت، از دیگر برنامه‌های کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب است.

وی خاطرنشان کرد: امید است با راه‌اندازی کانون زرشک و عناب گامی اساسی در راستای رفع موانع تولید و حمایت از دو محصول زرشک و عناب در کشور برداشته شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.