×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زرشکی که سودش به جیب دلال ها می رود!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، زرشک خراسان جنوبی؛ همان که آوازه‌اش در جهان پیچیده و مزارع خراسان جنوبی را به رنگ قرمز درآورده و پاییز که می‌شوند این استان می‌شود بهشت زرشک و این بهشت چه نزدیک است برای خارجی‌ها و چه دور و دست نیافتنی است برای بهره برداران؛ حال آنکه نزدیک است به آنان!

حقیقت تلخ این است که کرونا بسیار بر فروش زرشک تاثیر گذاشت؛ تاثیری که انگار تنها بر روی کشاورز بود و باعث شد دلالان از این آشفته بازار ماهی تازه‌ای بگیرند.

کشاورزان معتقدند دلالان به دلیل رفت و آمد بسیار جامعه هدف بسیاری دارند و می‌گویند چون ما همیشه در روستا هستیم نمی‌توانیم جامعه هدف بسیاری پیدا کنیم بنابراین راحت‌ ترین کار برای ما فروش محصول به دلال و واسطه است.

زرشک لوکسی که برای بهره برداران لوکس نیست

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: زرشک یکی از محصولات لوکس خراسان جنوبی است که متاسفانه آن چنان که باید برای بهره برداران لوکس نیست.

وی افزود: موسسات تحقیقاتی آلمان براساس تحقیقاتی که انجام دادند متوجه شدند که میزان ویتامین c زرشک بسیار بالاتر از مرکبات است و پس از مشخص شدن نتایج تجزیه این محصول، موسسه آلمانی درخواست خرید آن را ارائه داد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی به بهره برداران توصیه کرد هنوز محصول خود را با هر قیمتی نفروشند چرا که این بهره برداران هستند که در ارائه قیمت در بازار بسیار موثرند، تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم طی ماه‌های آینده، بازار زرشک دوباره ترمیم می‌شود و بهره برداران افزایش قیمت را خواهند دید.

ضیائیان احمدی ادامه داد: اینکه زرشک روی دست بهره برداران مانده است، به این دلیل است که بهره برداران بیشتر سال گذشته محصول خود را به صورت تازه خوری به فروش رسانده و همچنین خسارتی به این محصول در اثر تگرگ و تندباد وارد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محصول زیادی روی دست کشاورزان و دلالان نیست که همین کاهش عرضه بر رونق این بازار در ماه‌های آتی تاثیرگذار است، تصریح کرد: از دو سال قبل و سال گذشته هنوز مقداری زرشک روی دست کشاورزان و واسطه‌ها باقی مانده و کاهش رونق بازار موجب احساسی عمل کردن کشاورزان شده است لذا کشاورز با مدیریت محصول خود می‌تواند زمینه مدیریت بازار را نیز فراهم کند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم با ورود واکسن کرونا و همچنین رفتن به سمت درمان کرونا، وضعیت بازار زرشک نیز رونق گیرد چراکه کرونا و شیوع زیاد آن باعث شد تولید و فروش زرشک بسیار تحت تاثیر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون به دلیل کاهش تقاضا، قیمت‌ ها افت داشته و قیمت هر کیلوگرم زرشک ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است، اظهار کرد: اکنون تقاضا و صادرات به دلیل شرایط محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها کاهش یافته که این امر بر توزیع و فروش بسیار تاثیرگذار است.

ضیائیان احمدی اظهار کرد: کل برداشت از مجموع سطح باغ‌ های زرشک استان (نزدیک ۱۷ هزار هکتار) حدود ۲۰ هزار تن زرشک خشک است، اما زرشک خاصیت سال‌ آوری دارد و توجه به این نکته ضروری است که در هر سال بیشتر از ۱۰ هزار تن محصول در استان نداریم که این مقدار یک ایده‌آل تولید محصول است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: حقیقت این است که شیوع کرونا باعث شد تا قیمت زرشک افت بسیاری پیدا کند و بهره برداران مجبور به فروش محصول خود به واسطه‌ها م به هر قیمتی شدند که در این راستا و برای متعادل نگه داشتن بازار، تعاون روستایی در کنار دیگر نهادها و بخش خصوصی مشغول به فعالیت و تلاش شد.

احساسی نفروشید؛ علمی عمل کنید

وی اظهار کرد: اکنون تفاهم‌ نامه‌ای بین‎ یکی از اتحادیه‌های استانی و یک شرکت آلمانی منعقد شد و طی آن، سفارش ماهیانه ۱۰۰ تن زرشک به طرف ایرانی به شرط رعایت استانداردهای اروپا از نظر بقایای سموم و فلزات سنگین را داده و تاکنون چند نمونه ارسال شده است که زرشک‌ کاران اگر از سلامت محصول خود اطمینان دارند در صورت تاییدیه آزمایشگاه محصول آنها با قیمت حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بالاتر از قیمت بازار خریداری و تحویل این شرکت می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی یادآور شد: مهم‌ ترین توصیه‌ ای که داریم این است که باغداران به صورت احساسی با بازار برخورد نکنند؛ قطعا اگر عرضه را کنترل کرده می‌توان بازار را نیز مدیریت کرد.

در پی رونق صادرات و توزیع مویرگی

غلامرضا قوسی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به خبرنگاران گفت: سال گذشته در هنگام بحران زرشک برای رفع آن بحران گام برداشتیم و حجم زیادی از زرشک‌های انبار شده زرشک کاران خریداری شد.

وی افزود: طی ساله گذشته برنامه‌ ریزی‌ هایی برای صادرات توزیع مویرگی در کشور انجام شد و به طور تقریبی بازار رشد کرد، اما برای زرشک مشکل خاصی نداریم توزیع زرشک خوب است بیشتر بحران زرشک سال گذشته برای بهمن ماه و اسفند ماه بود که با مدیریت انجام شد و زرشک‌های مانده در انبار راهی بازار شد.

قوسی اظهار کرد: نمی‌توان دقیق گفت که چه میزان زرشک در تالار ها داریم که هنوز راهی بازار نشده است، اما نگرانی وجود ندارد و بازار روند آرامی دارد و حتی برخی زرشک کاران برای رشد بیشتر قیمت این محصول را نگهداری می‌کنند.

زرشکی که سودش به کشاورز نمی‌رسد

اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است یکی از مهمترین ترفندهای دلالان این است که در هنگام برداشت محصولاتی مانند زرشک و زعفران بازار را راکد بگذارند تا به حداقل قیمت برسد سپس آن را خریداری کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه زرشک که یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است، اما برای بهره بردار سود آن چنانی ندارد و همیشه پای دلالان در میان است، اما آنچه در این میان مشهود است اینکه زرشک محصولی پر خاصیت است که در کنار سود پایین در دنیا هم شهرت آن چنانی ندارد و در خراسان جنوبی سالانه به طور تقریبی ۲۲ تن زرشک تولید می‌شود، اما تنها ۵۰۰ تن از آن صادرات می‌شود.

درست است که کرونا به بازار زرشک و صادرات آن ضربه زد، اما نباید کشاورزی که تنها راه درآمدش فروش این محصول است، به حال خود رها کرد. اکنون با تمهیداتی که اندیشیده شده سعی شده تا واسطه‌ها از بازار حذف و کشاورز خود به بازارهای داخلی و خارجی متصل شود. باید دید این طرح تا کجا موفق خواهد بود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.