×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فعالیت نخستین دستگاه تولید کانکریت گل محمدی در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، به گفته کارشناسان و استادان حوزه گیاهان دارویی، تولید کانکریت و ابسولوت (عصاره مطلق) از گل محمدی دارای بیشترین ارزش افزوده است که تاکنون در ایران به این جنبه مهم و دارای بازار مصرف فراوان در حوزه تولید محصولات بهداشتی و آرایشی پرداخته نشده است.

با ارزش‌ترین محصول گل‌محمدی اسانس آن است که از تقطیر گل‌های تازه با آب به دست می‌آید و در نهایت کانکریت رز که ماده خمیری زرد رنگ می‌باشد از اسانس گرفته می‌شود. کانکریت رز یا گل محمدی با حلال‌هایی نظیر هگزان و پترولیم استخراج می‌شود و از هر ۳۵۰ کیلو گرم گل‌ محمدی، یک کیلو از آن به دست می‌آید که تاکنون در ایران فرآوری و تولید اسانس و کانکریت رز سابقه نداشته است و با تولید بیش از ۳۵ هزار تن گل محمدی در این کشور حدود ۹۵ درصد محصول برداشت شده صرفا به گلاب، به عنوان ارزان‌ترین محصول نهایی گل محمدی، تبدیل می‌شود.

هاشم نقیبی افزود: زنجیره محصولات نهایی گل محمدی گستردگی و تنوع فراوان دارد که از جمله مهمترین آن کانکریت و ابسلوت یا همان عصاره مطلق است که امسال برای نخستین بار در کشور دستگاه تولید کانکریت در این استان تهیه و با برخورداری از دانش فنی آن فعال شده است.

وی ادامه داد: این عصاره تولیدی به عنوان پیش زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی به طور جدی مورد استفاده و استقبال در سطح بین‌المللی است و به عنوان محصول صادراتی محسوب می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از هر کیلو گرم گل معادل سه کیلو گرم گلاب معمولی تولید می‌شود، گفت: هم اکنون ۵۰ درصد محصول گل محمدی استان گلاب‌گیری و بقیه مشمول خشک کردن (گلبرگ و غنچه) و عصاره‌گیری مطلق می‌شود.

وی افزود: امسال برای نخستین بار دستگاه کانکریت و ابسلوت‌گیری در استان راه‌اندازی شده که همین امر در گام اول موجب افزایش قیمت گل شده است.

نقیبی ادامه داد: گلبرگ و غنچه خشک و عصاره گل محمدی دارای ارزش افزوده و خاصیت صادراتی است اما در این میان کانکریت یا عصاره گل محمدی دارای ارزش افزوده چندبرابری است که باید برآورد نتایج اقتصادی آن در پایان فصل برداشت و سنجش تولیدات، به طور ملموس‌تر محاسبه و به باغداران و کشاورزان اطلاع‌رسانی شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.